Niezobowiązująca wycena
Kontakt

Jak zrobić plakat, który porwie tłumy?

Większość z nośników reklamy zmienia się wraz ze zmieniającą się technologią. Obecnie wielką potęgą marketingowego przekazu jest Internet, jednak nawet on nie potrafił wyprzeć jednego z tradycyjnych środków reklamy jakim jest plakat. Internetowe bannery często przegrywają z plakatem w zdobywaniu uwagi klientów. Ten nieśmiertelny nośnik informacji marketingowej jest jednym ze skuteczniejszych metod przekazu reklamowego już prawie od 200 lat. Nie zmienia jednak to faktu, że tylko pierwsze sekundy decydują o tym czy odbiorca zainteresuje się danym produktem, usługą lub wydarzeniem na których temat przekazują informację tego rodzaju nośniki. Po lekturze tego artykułu dowiecie się jak zrobić plakat który porwie tłumy i sprawi, że zyski przekroczą Wasze oczekiwania.

Zdj. 1 Jeden z pierwszych plakatów na świecie reklamujący skecze znanego paryskiego kabaretu „Le Chat Noir” ( w tł. „Czarny kot”) stworzony przez Théophile Alexandre Steinlen Źródło: https://eplakaty.pl/produkt/le-chat-noir-theophile-alexandre-steinlen-plakat

Cel- podstawa sukcesu

Nie powstanie żadne dobre przedsięwzięcie jeżeli nie będzie miało jasno określonych celów. Plakat nie jest w tym przypadku wyjątkiem. Musimy być świadomi tego co chcemy osiągnąć kampanią, a przede wszystkim do jakich chcemy trafić klientów. Warto zastanowić się nad swoim wizerunkiem i dostosować do niego odpowiedni przekaz. Istotna jest wiedza, że plakat reklamujący zabawki dla dzieci powinien wyglądać nieco inaczej i znajdować się w innych miejscach niż te promujące poważne instytucje.

Skuteczność > piękno

Każdy z nas lubi piękno. Jednak współczesne technologie zarówno te informatyczne, jak i w innych branżach pozwalają na demokratyzowanie „piękna” poprzez upiększanie wszystkich i wszystkiego, przez co jego istota staje się coraz bardziej powszechna…i nudna. W plakacie kompletnie nie chodzi o to żeby był piękny, ale skuteczny. Naga kobieta z idealnym ciałem reklamująca firmę z branży samochodowej (niewiadomo dlaczego, ale ostatnio bardzo popularny trend w grafice polskich plakatów reklamowych), z pewnością zwróci uwagę. Zaginie natomiast pośród innych podobnych „dzieł”, a na koniec jej przekaz zostanie skojarzony z nieodpowiednią usługą. Nie możemy zapomnieć, że w plakacie ważniejsza jest idea od treści.
Jeżeli promujemy jakiś event, np. koncert główną treścią plakatu powinna być wyłącznie data, godzina i uczestnicy. Plakat reklamujący produkt skuteczniejszy będzie bez wymieniania jego cech. W obu przypadkach powinny one wzbudzać ciekawość w sposób zachęcający odbiorcę do zapoznania się z treścią naszej oferty w innych nośnikach marketingowych.

 

Zdj. 2 Jeden z plakatów promujących ekologiczne butelki Coca Coli. Użyty w nich kontrast doskonale tworzy złudzenie iluzji optycznej, przyciągając wzrok odbiorcy. Jest to przykład w jaki sposób odpowiednio użyte, kreatywne rozwiązania mogą w pozytywny sposób zainteresować odbiorcę. Źródło: http://www.fubiz.net/2014/06/17/coca-cola-negative-space-posters/
Zdj. 3 Popularny w Polsce plakat Andrzej Pągowskiego „Papierosy są do d*py” jest doskonałym przykładem przedstawiającym względnie niezbyt piękny, aczkolwiek bardzo zapadający w pamięć obraz. Choć ta seria plakatów była wykonana w celach kampanii społecznej, ich cechy są także pożądane w profesjonalnej reklamie. Źródło: http://patrz.pl/zdjecie,papierosy-sa-do-dupy,15525.html

Wyrazisty przekaz
Odpowiednie hasło reklamowe potrafi wryć się w pamięć konsumentów na wiele lat.
„Papierosy są do d*py” ,
„Red Bull doda Ci skrzydeł”,
„O Chipsy przyszły” (Crunchips),
„Prawie robi wielką różnice” (Żywiec),
„Bądź sobą wybierz PEPSI”,
„Ojciec prać?” (Pollena),
a także najnowsze śpiewane wszędzie, nie tylko w reklamie dyskontu „Jak sobota to do Lidla, do Lidla”- to jedne z kultowych haseł reklamowych, które czasami potrafią przetrwać kilka sezonów…a nawet generacji. Chyba nie trzeba więcej, by uwierzyć, że dobre hasło może zrobić „wiele dobrego” w odpowiednim przekazie plakatu.
Nie powinniśmy bać się używać w naszych plakatach symboli i metafor, ale oczywiście odpowiednio dopasowanych do kręgów kulturowych i sytuacji. W tym nośniku cenione są przede wszystkim oryginalność i prostota.

Bez estetyki i spójności sukces na billboardach nie zagości

Fakt, że plakat nie musi być piękny nie oznacza, że nie może być mini dziełem sztuki. Dobre wykonanie graficzne na pewno wzbudzi respekt i podziw wśród odbiorców, nie trafiając od razu do „kosza” pamięci. Nie możemy zapomnieć, że bardzo istotna w tym nośniku jest spójność z innymi elementami identyfikacji wizualnej. Elementy graficzne jak np. kolor, symbole, czcionka powinny być zgodne z wizerunkiem marki. Próby wyróżniania się na tle konkurencji poprzez nadmiar kolorów, różnorodnych czcionek i obrazów mogą rozproszyć odbiorcę. Tutaj także sprawdza się zasada „mniej znaczy więcej”.

Inspiruj się, ale nie kopiuj!!!

Gdy brakuje nam pomysłu nic nie stoi na przeszkodzie żeby podejrzeć najnowsze trendy w grafice tego rodzaju. Warto przyjrzeć się plakatom dookoła naszego domu, „przeszpiegować” zagraniczny rynek, a przede wszystkim poszukać w Internecie, który jest nieograniczonym źródłem pomysłów. Wyciągnąć wnioski i odpowiedzieć sobie na pytania:
„ Co przykuło moją uwagę?”
„ Dlaczego to nie spodobało się mi?”
„ Dlaczego zrobiłbym to inaczej?”
Inspiracje są bardzo ważne, ale nie możemy wzorować się na czyjejś pracy w stu procentach – wtedy zamiast sukcesu osiągniemy porażkę. Oczy odbiorców w dobie ultraszybkiego przesyłania informacji w Internecie potrafią być nad podziw błyskotliwe i szybko wyłapią plagiat.

Odpowiedni nośnik i format plakatu

O czynnościach związanych z wydrukiem plakatu powinniśmy pomyśleć już na etapie jego projektowania. Istotny jest budżet jaki możemy przeznaczyć na kampanie, a także miejsca, na których będziemy umieszczać plakaty oraz określenie ich formatu. Nie jest tajemnicą, że druk wielkoformatowy zwiększy szanse na zauważenie treści plakatu. Powinniśmy wybrać w tym celu dobrą drukarnię, zdarza się jednak, że może zając się tym agencja reklamowa wykonująca nasz plakat. Należy pamiętać o wysokiej jakości papierze, który idealnie odwzorowuje kolory, grafikę i przetrwa wszystkie niekorzystne warunki atmosferyczne. Wszelkie elementy powinny być odpowiednio rozmieszczone i rozdzielczością dopasowane do formatu.

Zdj.4 „Ostatnie tango w Paryżu” (studio Homework ) to jeden z wielu polskich plakatów podziwianych i docenionych na arenie międzynarodowej. To dowód , że warto szukać inspiracji nawet w Polskiej Szkole Plakatu.
Źródło: https://www.poster.pl/poster/homework_ostatnie_tango/pl
07 listopada 2018
Plakat na wczoraj?
My się tym zajmiemy!