Niezobowiązująca wycena
Kontakt
Facebook

Najstarsze plakaty reklamowe perfum, wód toaletowych i kolońskich

Perfumy potrafią cieszyć zmysły. Ich woń nie jest widoczna dla oka, ale to nie oznacza, że ich reklamy mają nie cieszyć wzroku. Jak inaczej trafić do serca odbiorcy, który nie może zobaczyć ani dotknąć tego co chcą kupić? Niezwykłym plakatem. Eksperci od reklamy perfum wiedzieli już o tym ponad 100 lat temu. W naszym artykule przedstawiliśmy kilka najstarszych plakatów reklamowych perfum, które wzbudzają podziw nawet w dzisiejszych czasach.

Plakaty wody kolońskiej HOYT’S German Colonge

Woda kolońska HOYT’ S GERMAN to jeden z pierwszych zapachów, który został dystrybuowany na szeroką skalę. Jej esencja została opracowana już w 1868 roku. Bazuje ona do dziś na nutach cytrusowych i kwiatowych. Legendy głoszą. że jest klasycznym „zapachowym amuletem”, który przynosi szczęście gdy spryskamy nim dłonie lub ciało przed grami losowymi. Nazwa „German” wcale nie oznacza, że woda kolońska ma rodowód niemiecki. Tak naprawdę została stworzona w USA i element nazwy „German” jest prawdopodobnie całkiem przypadkowy. Istnieją jednak teorie, że miał podkreślać „twardą” naturę wody. Stereotypowo język niemiecki kojarzony jest z twardym akcentem. Jednak patrząc na pierwsze plakaty reklamowe tego produktu, trudno je skojarzyć z twardym przesłaniem. Wraz z podjęciem decyzji o masowej sprzedaży wody , w 1888 roku ruszyła na terenie Stanów Zjednoczonych kampania promująca HOYT’s German Colonge, której głównym bohaterem były dzieci przypominające rubensowskie aniołki. Plakaty reklamujące wodę były często także w formie jednostronnego kalendarza . Motywem przewodnim wizerunki przedstawionych na to beztroska, niewinność, delikatność..

Jedna z pierwszych reklam HOYT’s German Colonge (1890) | źródło: www.pinterest.com
Beztroska, niewinność, zabawa – motyw przewodni jednych z pierwszych plakatów Hoyt’s German Colonge (1892) | źródło: www.luckymojito.com

Lance Parfum Rodo – zakazany zapach

Plakat Lance Parfum Rodo jest jednym z tych, który do dzisiaj uznawać można za mini dzieło sztuk. Jego autorem jest wybitny morawski ilustrator Alfons Mucha, którego prace były wielokrotnie doceniane w branży reklamowej. Lance Parfum Rodo zostały opatentowane w 1987 roku produkowane przez francuskie przedsiębiorstwo Societe Chemique des Usines. Plakat reklamowy przedstawia pełną wdzięku kobietę z przełomu XIX i XX wieku, aplikująca chusteczkę zawartość buteleczki perfum. Taka metoda w ówczesnych czasach była klasycznym sposobem aplikacji zapachów, które następnie wcierano w nadgarstki i szyję. Na plakacie można zauważyć charakterystyczne dla Muchy inspiracje bizantyjskie i sakralne, a także rożnego rodzaju fale i motywy kwiatowe.
Choć ilustracja do dzisiaj wzbudza zachwyt, same perfumy, których zakup był celem reklamy zostały zakazane 1960 roku ze względu na niebezpieczeństwa wynikające z ich skłądu (chlorek etylu).

Reklama Lance Parfum „Rodo” (1896) | źródło: www.pinterest.com

Perfumy Guerlain- staruszek wśród plakatów reklamowych

Marka Guerlain współpracując z najlepszymi twórcami stworzyła prawie 400 zapachów. Pierwszą kompozycje w 1860 roku. Taki dorobek jest wprost proporcjonalny do ilości plakatów reklamujących perfumy tej marki. Na szczególną uwagę zasługują plakaty promujące perfumy „Shalimar”. Od czasu ich powstania (1925 rok), powstała sporo liczba plakatów, które z powodzeniem mogłyby przyozdabiać sporą powierzchnie ścian w niejednym domu.

Jedna z pierwszych reklam Guerlain Shalimar | źródło: www.pinterest.pl
Reklama Shalimar „Międzyjądrowy Symbol Elegancji” z Angelą Howard (1964) | źródło: www.pinterest.pl
Twarzą Shalimar Guerlian były często legendarne i najpiękniejsze modelki jak np. Shalom Harlow (1998-1999) | źródło: www.fragnatica.com
Tej Pani nikomu nie trzeba przedstawiać. Natalia Vodianova w reklamie Shalimar | źródło: www. guerlain.com

Pani Walewska. Polski akcent w plakatach perfum

Pani Walewska to polskie perfumy dla kobiet. Produkowane są od 1971 roku do dzisiaj przez firmę Miraculum. Sama nazwa zainspirowana była Marią Walewską – polską kochanką Napoleona. Perfumy były uznawane za symbol szyku i eleganci w PRLu. Ich esencja jest francuską kompozycją. Pierwsze plakaty reklamowe perfum Pani Walewskiej miały kojarzyć się z szykiem, elegancją i luksusem. Spostrzegawczy dostrzegą, że buteleczka perfum przypomina odwróconą czapkę Napoleona.

Plakat reklamowy perfum „Pani Walewska (1971) | źródło: www.igimag.pl
08 kwietnia 2019
Plakat na wczoraj?
My się tym zajmiemy!

Dowiedz się więcej
o projektowaniu grafiki

Vogue. Najstarsze okładki i grafiki reklamowe

10 maja 2019

O czasopiśmie Vogue słyszał chyba każdy kto nawet w małym stopniu interesuje się modą. Chociaż polska edycja Vogue po raz …

Krem Nivea. Ewolucja logo i opakowania najpopularniejszego kremu na świecie

26 marca 2019

Krem Nivea uznawany jest za najbardziej uniwersalny kosmetyk na świecie. Używają go zarówno kobiety, jak i mężczyźni niezależnie od wieku. …

Stare reklamy, które już nigdy nie powrócą

08 marca 2019

Wiele starych reklam wzbudza w nas sentyment do dnia dzisiejszego. Niektóre nawet wciąż uważane są za „dzieła sztuki”, inne natomiast …