Reklama neonowa. Czyli lampy, które sprzedają - Creative Heads
Kontakt
Facebook

Reklama neonowa. Czyli lampy, które sprzedają

Reklama neonowa. Czyli lampy, które sprzedają

Reklama neonowa od lat uznawana jest za jeden z najlepszych sposobów przyciągających uwagę przechodniów. Każdy z nas mijając tego rodzaju reklamę choć na chwilę zawiesił na niej wzrok. Intensywne światło, szeroka paleta kolorów, energooszczędność – neony to narzędzia, które oprócz reklamy mogą służyć jako oświetlenie lub stylowa dekoracja. Nie każdy jednak wie, że ten ponadczasowy wynalazek liczy sobie już ponad 100 lat.

Reklama neonowa – historia

Współcześnie reklamy neonowe uchodzą za powszechną formę nośnika informacji marketingowej. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, z tego sprawę że nikt by dzisiaj ich nie mijał gdyby nie odkrycie Hericha Geisslera, któremu nawet nie śniło się, że jego wynalazek będzie wykorzystywany do celów reklamy. W 1857 roku zaczął używać szklanej rurki wypełniona gazem pod niewielkim ciśnieniem z zatopionymi elektrodami z platyny. Gaz pod wpływem wysokiego napięcia przyłożonego do elektrod zaczął emitować promieniowanie. Prawie 50 lat później, w 1910 roku wynalazkiem zainteresował się francuski fizyk Georges Claude, który dzięki odkryciu Geisslera stworzył lampy wyładowcze, będące do dzisiaj podstawą funkcjonowania lamp neonowych.
W Polsce szczytowym okresem wykorzystywania neonów jako nośników reklamy zewnętrznej były lata 60 i 70. Załamanie gospodarcze w latach 80, a zaraz po nim nadejście wolności gospodarczej, mające wpływ na rozwój innych technik reklam zewnętrznej, ograniczyło nieco stosowanie ich neonowych wersji. Obecnie jednak po 2000 roku reklamy neonowe przechodzą renesans jako element wzbogacający inne formy świetlnych nośników informacji marketingowej.

Dlaczego warto zainwestować w reklamę neonową?

Średni koszt reklam neonowych to kilkaset złotych. Jednak nie jest to inwestycja „wyrzucona w błoto”. Neonowy nośnik reklamy może posłużyć nam nawet kilkanaście lat!. Na szczególną uwagę zasługują ich „pogodoodporne” cechy. Nie straszny im deszcz, śnieg, wiatr, niska lub wysoka temperatura. Mogą być montowane nawet na dachach wieżowców.
Cieszą się dużą popularnością w branżach rozrywkowych m.in. dyskotekach, kasynach, nocnych klubach. Czasami można także je zauważyć jako szyldy zdobiące witryny sklepowe, zakłady kosmetyczne itp. Wyraziste kolory neonów sprawiają, że reklamę można dostrzec nawet z dużych odległości. Technologie pozostawiają coraz mniej ograniczeń w ich stosowaniu, np. łącząc neony z takimi nośnikami jak np. elementy przestrzenne, tonujące intensywność światła.

Reklama neonowa – rodzaje

Wszechstronność reklam neonowych jest bardzo duża. Same kolory tych nośników zależne są od składu gazu wewnątrz rury, koloru szkła i rodzaju luminoforu („ciało” emitujące fale świetlne). Najczęściej definiowane są 3 rodzaje neonów:
– Szkło transparentne wypełnione neonem. W tego rodzaju neonach rurki po zgaszeniu są przeźroczyste, a po spaleniu świecą intensywnym, czerwonym światłem. Jest to najtańsza i najmniej skomplikowana opcja.
– Transparentne rurki pokryte wewnątrz luminoforem i wypełnione mieszkanką gazów z rtęcią, których głównym składnikiem jest argon. Charakteryzują się bardzo intensywnym światłem i szeroką gamą barw. Po wyłączeniu rurka ma biały kolor.
– Rurki barwione w masie, które zachowują barwę również po zgaszeniu neonu. Taki rodzaj neonu, choć najbardziej estetyczny jest także najdroższy.

Neony ponownie stają się popularnym środkiem reklamy | Źródło: www.jjsociallight.com

 

14 stycznia 2019
Plakat na wczoraj?
My się tym zajmiemy!

Dowiedz się więcej
o projektowaniu grafiki
Trendy graficzne w 2023 roku
15 marca 2023

Trendy graficzne od zawsze były kształtowane przez kreatywne umysły, które potrafiły wyłapywać „ducha obecnych czasów”. W ostatnich latach pandemia przyczyniła …

Irańskie plakaty reklamowe
13 marca 2023

Iran, dzisiaj utożsamiany głównie z restrykcyjnym islamem oraz narastającymi protestami przeciwko istniejącym zasadom, posiada bogatą historię, w której plakaty odgrywały …

Murale reklamowe – trend po koronawirusie
15 kwietnia 2020

Pandemia koronawirusa zaskoczyła nas wszystkich, spowodowała zastój w wielu branżach, w tym także reklamowej. Jednak jak większość zdarzeń w historii …