Niezobowiązująca wycena
Kontakt
Facebook

Stare reklamy, które już nigdy nie powrócą

Wiele starych reklam wzbudza w nas sentyment do dnia dzisiejszego. Niektóre nawet wciąż uważane są za „dzieła sztuki”, inne natomiast spoczywają w „pamięciowym cmentarzysku” i najprawdopodobniej nigdy nie zmartwychwstaną. Rozwój świadomości społecznej, technologii a także idących w parze z nimi trendów, spowodowały że niektóre tematy i techniki, dopuszczalne choćby dekadę temu w świecie reklamy, dzisiaj wzbudzałyby co najmniej kontrowersje. W artykule przedstawiliśmy kilka przykładów reklam, które współcześnie są starsze od naszego co drugiego czytelnika i raczej już nigdy nie będą pełniły marketingowych funkcji…

Zdrowe papierosy

Obecnie większość opakowań papierosów „straszy” grafikami i fotografiami ostrzegającymi przed skutkami ubocznymi zażywania tego rodzaju używek. Natomiast w zeszłym stuleciu reklamy papierosów wręcz zachwalały ich korzystny wpływ na zdrowie i właściwości odchudzające, które potwierdzały pozytywne opinie w badaniach lekarskich (!)… I jak można było w tamtych czasach nie palić? Nie wierzycie? Dowodem są przedstawione poniżej reklamy.

Palenie odchudza (1930 rok). Nie dieta, nie treningi TYLKO PAPIEROSY! | Źródło: www.zdrowie.dziennik.pl
Papierosy rekomendowane przez dentystów (1949). Sekret hollywoodzkiego uśmiechu już znamy… | Źródło: www.zdrowie.dziennik.pl
Ponad 20 tysięcy internistów poleca tę markę papierosów (1930 rok).Skoro polecają same autorytety, cudem byłoby nie zapalić… | Źródło: www.zdrowie.dziennik.pl

Reklamy mody męskiej w latach 70

Lata 70 kojarzą się z hipisami, a więc z całkowitym „wyzwoleniem” także w modzie oraz reklamach. Wszystkie kolory tęczy, spódnico-spodnie, często także oszczędzanie na fryzjerze. Pamiętacie Roda Stewarta albo Abbę z początków ich kariery? Przedstawicieli płci męskiej, stojących „tyłem” można było pomylić z kobietą. Reklamy mody męskiej w latach 70tych mogłyby wywrzeć współcześnie wpływ jedynie na Panów niepewnych swojej orientacji lub płci…

Kadr z reklamy pewnej marki odzieżowej. Błękitny sweterek z paskiem podkreślającym talie. Dzisiaj niejedna Pani doceniłaby taką stylizację… | Źródło: www.filing.pl
Różowe i fioletowe kostiumy do gry w tenisa. Pięknie podkreślają talię nawet mężczyznom… | Źródło: www.filing.pl
Koszule nocne tylko dla kobiet? Kompletna bzdura… | Źródło: www.filing.pl

Cukier krzepi – prawda czy propaganda?

„Cukier krzepi” to dwa niepozorne słowa, które zgodnie z najnowszymi badaniami mijają się również z prawdą. W latach 30 ubiegłego wieku dały ich twórcy, Melchiorowi Wańczkowiczowi ogromne honorarium, a współcześnie łatkę „hochsztaplera” reklamy. Legendy głoszą, że hasło „cukier krzepi’ zdominowało reklamy na większości peronów od bałtyckich miejscowości po same Tatry. Zgodnie z ich przesłaniem „polskiemu cukrowi przypisywało się wyjątkowe właściwości lecznicze.. podobno pokrzepiał, wzmacniał serce, muskuły. Reklamy te przyczyniły się do rozkwitu polskiego przemysłu cukierniczego i w przyszłości do plagi otyłości…

Cukier pobudza pracę umysłową | Źródło:www.ciekawostkihistoryczne.pl
Kobiety spożywają więcej cukru i dlatego dłużej żyją… | źródło: www.ciekawostkihistoryczne.pl

Luksus, szybki samochód, piękna dziewczyna to wszystko zagwarantuje KOKAINA !

Tak, dobrze przeczytaliście. Dzisiaj za takie hasło reklamowe większość krajów może zaoferować „jedynie” grzywnę, więzienie, a nawet karę śmierci. Jednak jeszcze w latach 60tych, kokaina była traktowana tak jak inne używki typu alkohol, papierosy itp. Nikogo nie szokowała reklama tej substancji w różnego rodzaju mediach, a spożywał ją co dziesiąty Amerykanin. Choć w latach 70tych prezydent Nixon zdelegalizował tego rodzaju narkotyk, nie przeszkadzało to w jego promowaniu przez zakamuflowane symbole, np. śnieg, cukier itp. Dowodem są przykładowe reklamy pod spodem:

„Niebieska dama”. Metaforycznie, ale konkretnie… | Źródło: www.nextshark.com
Miło, schludnie. Jedna z reklam akcesoriów do tzw. „działek” | Źródło: www.nextshark.com
Bardziej „konkretna” wersja: „IDŹ DO PRZODU” | Źródło: www.nextshark.com

„Ciemny” znaczy zły

Współcześnie „władze” dostrzegają ukryte, złe podteksty w teletubisiach ,Myszce Miki, a nawet w zbyt „jasnych reklamach”. Jednak jeszcze w ubiegłym stuleciu w wielu krajach nie dostrzegano nic złego w traktowaniu innego koloru skóry jako czegoś gorszego, brudnego itp. Rasistowskie reklamy były czymś na porządku dziennym. Osoby z ciemnym kolorem skóry, szczególnie w północnoamerykańskich mediach przedstawiano jako „osoby nieczyste”, obejmujące posady służących, pozbawione jakichkolwiek praw.

„Dlaczego Twoja mama nie umyła Cię prawdziwym mydłem?” | źródło: www.medium.com
Będziemy używać „Chlorinol” i staniemy się „białymi murzynkami” | źródło: www.medium.com
08 marca 2019
Brakuje ci klientów?
Postaw na dobrą
reklamę

Dowiedz się więcej
o projektowaniu grafiki

Vogue. Najstarsze okładki i grafiki reklamowe

10 maja 2019

O czasopiśmie Vogue słyszał chyba każdy kto nawet w małym stopniu interesuje się modą. Chociaż polska edycja Vogue po raz …

Najstarsze plakaty reklamowe perfum, wód toaletowych i kolońskich

08 kwietnia 2019

Perfumy potrafią cieszyć zmysły. Ich woń nie jest widoczna dla oka, ale to nie oznacza, że ich reklamy mają nie …

Krem Nivea. Ewolucja logo i opakowania najpopularniejszego kremu na świecie

26 marca 2019

Krem Nivea uznawany jest za najbardziej uniwersalny kosmetyk na świecie. Używają go zarówno kobiety, jak i mężczyźni niezależnie od wieku. …