Niezobowiązująca wycena
Kontakt
Facebook

Vogue. Najstarsze okładki i grafiki reklamowe

O czasopiśmie Vogue słyszał chyba każdy kto nawet w małym stopniu interesuje się modą. Chociaż polska edycja Vogue po raz pierwszy na rynku pojawiła się dopiero na początku 2018 roku, na światowym rynku magazyn ten traktowano jako wyrocznię mody już od ponad 100 lat. Każde wydanie magazynu starannie przygotowywano współpracując z najwybitniejszymi „umysłami” graficznymi, redaktorskimi, a także gwiazdami wybiegu, kina, muzyki oraz polityki. Sesja na okładkę Vogue jest marzeniem wielu gwiazd. W naszym artykule przedstawiliśmy najstarsze okładki i grafiki reklamowe tego czasopisma. Czy zawsze wyróżniało się szykiem i elegancją? Tego dowiecie się po przeczytaniu naszego artykułu.

Vogue. Narodziny wyroczni mody

Vogue powstał w 1892 roku w USA z inicjatywy Arthura Turnere i finansowego wsparcia Kristoffera Wrighte. Pierwszy numer został wydany 17 grudnia tego samego roku i można było go nabyć za cenę 10 centów (ok. 2,62 USD ). Początkowo był on tygodnikiem i miał być uniwersalnym czasopismem, celebrującym „ceremonialną stronę życia”, którego grupą docelową mieli być intelektualiści, fanatycy piękna i najnowszych trendów, a także zwykli ludzie interesujący się różnorodnością – modą, sportem oraz ważnymi sprawami życia społecznego. Od samego początku główną tematyką pisma była tzw. „nowoczesna” arystokracja nowojorska. Wówczas to właśnie ta warstwa społeczna ustanawiała trendy i normy społeczne w USA, jednak mimo wszystko nie była ona tak bardzo dystyngowana jak jej francuscy czy angielscy odpowiednicy.
W 1905 roku, tuż przed śmiercią Turnuer’a, Vogue wykupił Condé Nast i rozpoczął stopniowo ekspansję czasopisma poza granice Stanów Zjednoczonych. Od 1911 roku marka Vogue zyskała taką reputację, która do dzisiaj utrzymuje magazyn w randze przeznaczonej dla elitarnej grupy społecznej.

Grafiki Vogue na przestrzeni lat

Grafiki w Vogue zmieniały się wraz z duchem czasu. Początkowo okładki czasopisma tworzone były przez uzdolnionych rysowników i współcześnie z powodzeniem można uznawać je za mini dzieła sztuki.
Na pierwszej z nich (1892) powstała ilustracja przedstawiająca modny wówczas typ dziewczyny, wykreowany przez rysownika Charlesa Dana Gibsona. Amerykańska społeczność „gibsońską” wizję kobiety uznała za ideał piękna z końca XIX i początków XX wieku. „Gibson girl”z reguły była przedstawicielką zamożnej klasy średniej. Charakteryzowała się szczupłą i kobiecą sylwetką, miała często wysoko upięte włosy i zamiłowanie do dopasowanych sukienek. Na pierwszej okładce napis Vouge był „ukryty: pomiędzy rysunkiem kwiatów i dwóch, elegancjach innych Gibson girl.

Pierwszy numer amerykańskiego Vogue (1892) przedstawiający modny wówczas styl dziewczyny Gibsona | źródło:

Pierwszy numer amerykańskiego Vogue (1892) przedstawiający modny wówczas styl dziewczyny Gibsona | źródło: www.pinterest.pl
Pierwszy numer brytyjskiego Vogue (1911) | źródło: www.vogue.co.uk

Okładki oraz grafiki na których często gościły wiktoriańskie motywy kwiatowe i eleganckie dziewczyny inspirowane stylem Gibsona, zmieniły swoje oblicze po przejęciu magazynu przez Cinde Mantrose Nast. Wówczas to zmieniono graficzny layout pisma. Vouge stał się kolorowy z większą dozą artyzmu w stylu artdeco. Ilustracje zachwycały prostotą i elegancją. Magazyn przepełniony był grafikami przedstawiającymi eleganckie panie w kapeluszach, ubrane w stroje z delikatnych tkanin oraz kwieciste motywy. Napis Vouge drukowano w każdym numerze inną czcionką. Z upływem czasu można było jednak dostrzeć, jak elegantki uczesane w kok powoli rozpuszczały i skracały włosy zgodnie ze zmieniającymi się trendami, wraz z nadejściem mody na wyemancypowane kobiety. Wzrok zaczęły przyciągać nie tylko krótsze sukienki, ale także wyrazista biżuteria oraz inne akcesoria np. kolorowe parasolki, odważne cygaretki. Wówczas Vogue współpracował z najwybitniejszymi ilustratorami tamtych czasów m.in. Davidem Downtone, Helen Dryden, Eduardo Benito.

Ilustracje z lat 30 Vogue | źródło: www.printerst.pl

Pierwsze kolorowe zdjęcie  na okładce Vogue pojawiło się w lipcu 1932 roku. Była to fotografia Edwarda Steichena, która przedstawiała proste ujęcie pięknej modelki na minimalistycznym tle. Wówczas zaczęto „stawiać” nie tylko na piękno, ale także na nowatorskie ujęcia. Ich misją było nie tylko cieszenie oka, ale także zaskakiwanie czytelników.

Pierwsza kolorowa fotografia na okładce Vogue zrobiona była przez Edwarda Steichena | źródło: www.vogue.co.uk

Na przełomie lat 40 i 50 zaczęto stosować w nazwie magazynu jedną czcionkę. Do lat 60 na fotografiach w magazynie angażowano nieznane szerszym kręgom modelki. W tej samej dekadzie oblicze Vogue zmieniła ówczesna redaktorka naczelna Diana Vreeland. To właśnie za jej sprawą magazyn starał się dotrzeć do pokolenia rewolucji seksualnej, koncentrując się na współczesnej modzie i otwartym zwyczaju omawiana seksualności. Zaczął takżewspółpracować z takimi osobowościami jak Andy Warhol, a także modelkami Suzy Parker, Edgie Sewgick, Twiggy, Jean Shrimpton, Lauren Hutton, Veruschka, Marisa Berenson, Penelope Tree itp.

W latach 60tych modelki na okładkach Vogue zaczęły być znane szerszej publiczności (na powyższej okładce Twiggy) | źródło: www. printerest.pl

Prawdziwa rewolucja nastąpiła jednak dzięki Annie Winotur- redaktorce naczelnej amerykańskiego Vogue od 1988 roku. Od tego czasu coraz częściej na łamach magazynu pojawiała się cała sylwetka modelki, a nie tak jak wcześniej jakaś część, np. zbliżenie twarzy lub górna połowa ciała. Zaczęto także prezentować masowe marki modowe, a nie tylko haute coutre. Na okładkach zaczęły pojawiać się najpopularniejsze supermodelki: Cindy Crawford, Kate Moss, Naomi Campbell, Christy Turlington itp. Zaczęto też stosować większe nagłówki .
Od 2000 roku na okładce Vogue coraz częściej można zobaczyć nie tylko modelki, ale także sławy Hollywood, wielu polityków oraz inne osoby mające znaczący wpływ na masy społeczne. Choć czasami postacie „spoglądające” ze zdjęć Vogue wzbudzają sporo kontrowersji, jedno jest pewne: o żadnej z nich historia nigdy nie zapomni…

Vogue na przełomie lat 80 i 90 zmienił całkowicie oblicze (na okładce Christy Turligton). | źródło: www.printerest.com
Znane twarze polityczne na okładce Vogue to dzisiaj nic szczególnego | źródło: www.printerest.com
Polska edycja Vogue pojawiła się w 2018 roku | źródło: www.vogue.pl
10 maja 2019
Brakuje ci klientów?
Postaw na dobrą
reklamę

Dowiedz się więcej
o projektowaniu grafiki

Najstarsze plakaty reklamowe perfum, wód toaletowych i kolońskich

08 kwietnia 2019

Perfumy potrafią cieszyć zmysły. Ich woń nie jest widoczna dla oka, ale to nie oznacza, że ich reklamy mają nie …

Krem Nivea. Ewolucja logo i opakowania najpopularniejszego kremu na świecie

26 marca 2019

Krem Nivea uznawany jest za najbardziej uniwersalny kosmetyk na świecie. Używają go zarówno kobiety, jak i mężczyźni niezależnie od wieku. …

Stare reklamy, które już nigdy nie powrócą

08 marca 2019

Wiele starych reklam wzbudza w nas sentyment do dnia dzisiejszego. Niektóre nawet wciąż uważane są za „dzieła sztuki”, inne natomiast …