Coca Cola to napój, który kojarzy każdy z nas. Można go kupić w sklepach znajdujących się w różnych częściach globu. Był nawet inspiracją dla Andy Warhola do stworzenia kilku swoich prac. Coca Colę uwielbiali John Kennedy, Elizabeth Taylor, a według niektórych plotek także Kim Dzong Ill! W naszym artykule opisaliśmy historię logo Coca Coli, tego wciąż popularnego, liczącego prawie 130 lat napoju.
Coca Cola – Historia
Opracowanie receptury Coca Coli zostało dokonane przez amerykańskiego farmaceutę J. S. Pembertona w 1886 roku. Na początku napój nie cieszył się zbytnio wielką popularnością. Zmieniło się to dopiero w 1893 roku, kiedy prawa do napoju przejął As Candler i oficjalnie zarejestrował markę. Candler dzięki swoim zdolnościom marketingowym, zorganizował dobrą kampanię reklamową Coca Coli, która przyczyniła się do przyszłych sukcesów. Marka Coca Coli na przestrzeni lat potrafiła otworzyć furtkę nawet do najbardziej odległych zakątków świata. Obecnie jest dostępna w różnych wariatach smakowych na obszarze całego świata.
historia znaku graficznego coca cola
Być może to szokujące, ale stworzenie logo Coca Coli nie wymagało żadnych nakładów finansowych – nazwę i napis stworzył Frank M. Robinson – asystent twórcy napoju. Dzisiaj jednak marka, jak i logo są uznawane za jedne z najdroższych na świecie. Wyprzedają ją jedynie technologiczne giganty między innymi takie jak Apple, Google czy Facebook.
Nazwa napoju nawiązuje do jego dwóch pierwotnych głównych składników – liści koki i owoców koli. Oczywiście współczesna receptura uległa nieco zmianie i od lat do produkcji napoju nie używa się liści koki, jednak jak widać dotychczas nie miało to wpływu na jego nazwę. Kluczem do sukcesu było akcentowanie dwóch liter „C”, które doskonale wyglądały w reklamach.
Oficjalne logo Coca Coli powstało w 1887 roku. Wówczas w pierwszej literze „C” umieszczono informację o znaku towarowym.
W 1890 logo przeszło nieco metamorfozę, w której litery „C” przypominały według niektórych wir, tsunami, ślimaka lub po prostu zakręconą gałązkę z jakimś owocem (wszystko zależy od wyobraźni widza). Takie logo jednak przetrwało jedynie rok i powróciło do swojej poprzedniej wersji.
Kolejne odświeżenie logo zostało dokonane w 1941. Zniknął wówczas znak towarowy z pierwszej litery „C”.
W 1958 roku zgodnie z panującą modą na „łuki” zwane „rybim ogonem” do logotypu dodano w tym stylu czerwoną ramkę oraz zmieniono kolor czcionki na biały.
W 1969 nastąpił debiut logotypu „Arden Square”, który używany jest do dnia dzisiejszego. Umieszczono wówczas w czerwonym kwadracie logo podkreślone białą falą.
W 2003 roku jako część kampanii „teraz na serio” (z ang. Coca-Cola Real), logo wzbogacone zostało dwiema cieńszymi falami: białą i żółtą oraz bąbelkami. Cztery lata później logo napoju powróciło do minimalistycznej wersji.
Logo Coca Cola. Specjalne edycje
Oprócz klasycznych znaków firmowych, Coca Cola od czasu do czasu wprowadza specjalne edycje logo. Przykładem jest choćby stworzenie z okazji 125 rocznicy firmy, prostej, minimalistycznej grafiki butelki Coca Coli z wystrzelonymi w górę bąbelkami z napisem „125 lat”. W 2014 roku marka wyruszyła z kampanią, w której każdy miał możliwość zakupu butelki z wybranym przez siebie imieniem w miejscu loga.
Alternatywne logo zostało także stworzone z okazji globalnej kampanii „Open Happiness”, która ruszyła w 2009 i trwała do 2016. Jej symbolem było logo butelki z napisem „Open Happiness” po prawej stronie.
W 2016 roku ruszyła kolejna globalna kampania „Taste the Feeling”, którą charakteryzuje klasyczny napis „Coca Cola” w kole z napisem „Taste the Feeling” pod znakiem. Kampania ta ma na celu ujednolicenie marki na całym globie.
Ciekawostką jest także to, że Coca Cola w niektórych regionach wprowadza lokalne wersje produktów. Przykładem jest choćby Coca Cola life, która weszła na rynek argentyński w 2013 roku, gdzie początkowo tylko tam była dostępna (dzisiaj tą wersję można kupić w niektórych sklepach w Polsce, np. „Kuchnie świata”). W przeciwieństwie do klasycznej Coli, w tej wersji napoju cukier zastąpiono naturalnym słodzikiem – stewią. Logo Coca Coli life nawiązuje do naturalnego pochodzenia słodzika, dlatego też czerwień odgrywająca główną rolę w tradycyjnej wersji została zamieniona na zieleń. Pod nazwą napoju zastosowano napis „life”.
Coca Cola to marka, która nigdy nie „osiądzie na laurach”. Mimo, że przedsiębiorstwo od lat jest globalnym gigantem, zawsze idzie z duchem czasu, o czym na przestrzeni lat przekonują nas liczne kampanie i zmiany logo.