Fotografia modowa to jeden z najgwałtowniej rozwijających się typów fotografii reklamowej. Wszystko to spowodowane jest rozwojem urządzeń mobilnych, Internetu oraz mediów społecznościowych. Z tego rodzaju nośników wyłonił się też nowy rodzaj celebryty, tzw. „społecznościowy influencer”, którego mocą jest wywieranie wpływu na użytkowników m.in. poprzez odpowiednio dobrane stylizacje na zdjęciach. W naszym artykule przedstawiliśmy sposoby jak dobrze fotografować modę na wszelakie medialne nośniki.
Cel i struktura fotografii modowej
Głównym zadaniem fotografii modowej jest pokazanie kolekcji lub produktu reklamowanego z udziałem wybranych do tego przedsięwzięcia modelek lub modeli. Nie zrobimy dobrego zdjęcia modowego jeżeli będzie mijało się ono z celem kampanii. Podstawą jest ustalenie charakteru, ideologii odzwierciedlającej w jak największym stopniu to co chcemy zaprezentować.
Nie ma jednego złotego środka, który określa sposoby współpracy ze stylistami, projektantami, makijażystami, modelkami – tyle ile osób wykonuje ten zawód, tyle samo sposobów realizacji zleceń. Istotna jest także rozmowa z innymi członkami sesji (wizażystami, stylistami, fryzjerem, itp.) o trendach, sposobach przedstawienia danego przedsięwzięcia. Ważne jest wydobycie „wartości, złotego środka, który wyróżnia dany produkt lub usługę na tle innych. Mogą to być innowacyjne funkcje, specyficzna komunikacja, oryginalny lub nawiązujący do konkretnego stylu – sami musimy się nad tym zastanowić.
Odpowiednia idea i trendy
Idea i trendy nie powinny dotyczyć jedynie samego sposobu fotografii, ale także przedstawienia produktu lub usługi. Jeżeli jest to produkt, inspirowany epoką lat 50-60, dobrze prezentowałby się w aranżacjach vintage. Modelki powinny wyglądać elegancko, tak samo całe tło – kulturalny bankiet, pałac, czerwony dywan. Spójność wizerunku jest istotna, jednak nie jest ona „główną zasadą”- tak jak mówi stare, dobre przysłowie „zasady są po to żeby je łamać”. Złamane konwencje można zobaczyć w wielu kampaniach – o dziwo z powodzeniem. Przykładem jest choćby kampania z lat 80 i 90 marki Calvin Klein Jeans, w których największą furorę zrobiły nieletnie wówczas modelki – Brooke Shields i Kate Moss. Obie na plakatach tejże marki zaprezentowały look, którego mogłaby powstydzić się niejedna dorosła kobieta. Przyczynił się on także do ogromnego wzrostu słupków sprzedaży jeansów Calvina Kleina, sprawiając tym samym, że w latach 80 kryzys firmy został zażegany raz na zawsze. W latach 90 natomiast Calvin Klein został jedną z najpopularniejszych marek modowych.
Odpowiednia ekipa – wizażysta, model, stylista
W profesjonalnej sesji zdjęciowej niezbędny jest sprzęt (o tym więcej https://creativeheads.pl/jak-zrobic-zdjecie-produktu-packshot/_), a także ekipa w zależności od zaawansowania projektu- asystenci oraz obowiązkowo wizażysta, stylista, fryzjer i model, który jest głównym „żywym” bohaterem zdjęcia. Wizażyści, styliści, fryzjerzy są niezbędni, ponieważ dbają przez calą sesje o „nieskazitelny wygląd” modeli. Asystenci natomiast to pomocnicy w przygotowaniu scenografii i ustawianiu lamp – pomagają nam w znalezieniu i „utrzymaniu” jak najlepszego ujęcia. Podstawą jest komunikacja z modelem, trzeba rzeczowo tłumaczyć co ma robić i jak się zachowywać . Model nie widzi tego co widzi fotograf w aparacie, dlatego wymaga konkretnych od niego wskazówek. Wybór modela do sesji nie jest także prostym zadaniem, nawet w epoce graficznych „upiększaczy”. Niejednokrotnie słyszymy, że model (modelka) musi mieć „to coś”. Czasami nie wystarczy odpowiedni wzrost, wymiary, ładna buzia itp. Model musi pasować do idei kampanii, wyglądać w sposób przyciągający uwagę i zachęcający do skorzystania lub zakupu usługi/ produktu. Obecnie coraz bardziej na topie są w tej branży osoby o oryginalnym wyglądzie niż klasycznie pięknie. Szparki między zębami, androgeniczna figura, a nawet nietypowe wady skóry ( jak np. bielactwo modelki Winne Harlow) mogą stać nie wadami, a atutami w niektórych kampaniach.