Nawet najsmaczniejszy produkt spożywczy nie podbije serca (a właściwie podniebienia) jeżeli będzie brzydko wyglądać. U większości z nas zanim coś trafi do buzi, musi najpierw być skonsumowane oczami. W sztuce kulinarnej istotną rolę odgrywa nie tylko smak, ale także wygląd potrawy. Odpowiednie zaprezentowanie jej na fotografii, pomoże skusić nawet najbardziej wybrednego konsumenta. Po lekturze naszego artykułu dowiecie się jak zrobić zdjęcia kulinarne, które sprawią że sięgnie po nie nawet największy „niejadek”.
Dobre przygotowanie tła i detali kulinarnych
Większość zdjęć prezentujących żywność, niezależnie czy na półce sklepowej, czy blogu kulinarnym sprawia wrażenie jakby były zaaranżowane w profesjonalnej kuchni, godnej „MasterChefa”. Jednak niekoniecznie jest to zgodne z prawdą. W celu zrobienia efektu doskonale zaaranżowanej kuchni wystarczy odpowiednie tło. Doskonale sprawdzą się w tej roli m.in. podkładki z drewna lub metalu, na których tworzyć będziemy kompozycję. Wbrew pozorom wcale nie muszą one być dużych rozmiarów – wystarczy, że zmieszczą się na nich produkty, które chcemy zaprezentować oraz elementy dekoracyjne.
Istotne jest także dopasowanie tła do charakteru potrawy. Jak było wspomniane w naszym poprzednim artykule, najbardziej uniwersalnym kolorem tła jest biel. Możemy nią pomalować deski imitujące stół, który będzie doskonałą oprawą na żywność śniadaniową lub lekkie potrawy. Dla „nieco cięższego rodzaju” posiłków, np. ciemnych ciast lub deserów dobrym tłem będzie metalowy podkład.
Światło
W każdym rodzaju fotografii jednym z najistotniejszych czynników jest światło. Tak jak pisaliśmy, w poprzednim artykule – najlepiej sprawdzi się światło dzienne. Jednak trzeba zdawać sobie sprawę, ze efekty świetlne zależne są od pory dnia oraz pogody. W słoneczne dni, rano i wieczorem rzucane są ostre i długie cienie. W południe światło jest mocniejsze i rzuca niezbyt długie cienie, wskutek elementy na fotografii będą bardziej kontrastowe, co może nadać zdjęciu ciekawego klimatu. W odpowiednim rozproszeniu światła niezależnie od pory dnia pomocne są blendy doświetlające boki fotografowanej potrawy.
Kolory zdjęcia kulinarnego
Istotną cechą kompozycji zdjęcia kulinarnego jest dobór kolorystyczny jego elementów. Dlatego też powinny one być dobrane w sposób pasujący do dania. Nie mogą być zbyt „odważne”, ponieważ będą odwracać uwagę od dania, które fotografujemy. Zdjęcie będzie dobrze wyglądać w świetlistej, jasnej tonacji z dodatkiem różnych kolorów lub ciemnej z użyciem np. naczyń w stylu vintage.
Kompozycja zdjęcia kulinarnego
„Potrawa w centrum kadru” – choć teoretycznie chodzi o uwypuklenie jej walorów, w praktyce zdjęć kulinarnych ten trik jest rzadko używany. Wyjątkiem jest tylko wtedy, gdy chcemy uzyskać symetrie na zdjęciach w przypadku, gdy struktura dania układa się w charakterystyczny wzór. Najczęstszą jednak metodą robienia zdjęć kulinarnych jest tzw. zasada trójpodziału. Polega ona na umieszczaniu produktu w „mocnych punktach” – z reguły na trzech równych częściach poziomych i trzech pionowych za pomocą „linii”. W ten sposób otrzymujemy punkty przecięcia tych linii – zwane mocnymi punktami, w których z reguły wstawiamy reklamowane danie.
Istotne w kompozycji zdjęcia są marginesy. Stosowanie ich porządkuje ujęcie. Obiekt w kadrze powinien być umieszczony na podstawie „równości” minimum dwóch marginesów. Osiągnięcie jednak podobnych odległości głównego obiektu od wszystkich czterech krawędzi nie zawsze jest konieczne lub możliwe. W praktyce należy indywidualnie ocenić, która kombinacja jest najlepsza. I czy wystarczą nam dwa, czy cztery marginesy.
Kreatywne zdjęcie kulinarne
W fotografii kulinarnej na wagę złota jest kreatywność. Nie bójmy się upiększać naszych zdjęć specjalnymi dodatkami, nawet jeżeli wydają się czasami kontrowersyjne. Czy wiecie, że „soczysty” wygląd niektórych dań to nie zawsze Photoshop, ale efekt gliceryny? Może nie brzmi zbyt apetycznie, ale dla dobrego zdjęcia warto zaryzykować. O wygląd wielu modelek z okładek kolorowych czasopism dbają wizażyści i graficy, dlatego nie powinniśmy się bać używać różnych upiększaczy w prezentacji dań. Logo firmy ułożone z głównych składników dania? Koktajl z owoców, a obok niego tablica z jego składnikami?.. Jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia.