Gdyby współcześnie żył Mikołaj Rej jego znane przysłowie „Polacy nie gęsi i swój język mają” mógłby z powodzeniem zamienić na „Polacy nie gęsi i swoje buty mają”. Co prawda niektóre marki butów, które mają polski rodowód nie brzmią typowo polsko (np. Gino Rossi, Venezia, Prima Moda) – nie zmienia to jednak faktu, że są tworzone przez polskich szewców współpracujących z najlepszymi projektantami. Polskie marki obuwnicze są coraz popularniejsze poza granicami kraju. Nie ma co się dziwić jakby się przyjrzeć modele polskich marek, szykiem nie odstają od butów prezentowanych na mediolańskich i paryskich salonach. Nasz artykuł przedstawia loga oraz historie najpopularniejszych polskich marek obuwniczych przede wszystkim dla wszystkich, których zmyliły zbyt obcobrzmiące nazwy.
Gino Rossi
Gino Rossi to przykład polskiej marki, która ma typowo włosko brzmiącą nazwę. Obecnie należy do jednej z najbardziej docenianych firm w segmencie produkcji oraz sprzedaży wysokojakościowego obuwia i akcesoriów. Jej znakiem rozpoznawczym jest skórzane obuwie zaprojektowane zgodnie z najnowszymi trendami, których wygląd definiuje „kreatywne” spojrzenie na klasykę. Firma powstała w 1992 roku w Słupsku jako owoc współpracy polskich i włoskich partnerów. Jej nazwa „Gino Rossi” jest taka sama jak imię i nazwisko jednego z sześciu założycieli firmy.
Logo marki jest niezmienne od lat – konkretna wytłuszczona nazwa często występuje w kilku klasycznych wersjach: biały napis na czarnym tle, czarny napis na białym tle lub zloty napis na zielonym tle.
Kazar
Kazar to kolejny przykład „obcobrzmiącej” marki stworzonej przez Polaków. Została ona założona m.in. przez o Zbigniewa i Zdzisława Inglot, którzy wcześniej miel także udział w tworzeniu znanej polskiej marki kosmetycznej – „Inglot”. Marka Kazar na rynku funkcjonuje już od 1990 roku, w 1996 stała się Sp. zo.o. Od 2013 roku weszła na rynki zagraniczne. Klienci cenią markę za modny design, wysoką jakość i jak sami założyciele mówią modele butów Kazar to „synonim zmysłowości, oryginalności i prestiżu”. W zeszłym roku marka zmieniła logo z klasycznego na „bardziej oryginale”. Stanowią je dwie splecione litery „K” . Splot ten ma uosabiać bliskość, przywiązanie, a także pasję i namiętność. Nowa forma identyfikacji wizualnej jest stosowana także na produktach marki.
Ryłko
Firma Ryłko została utworzona w 1964 roku przez Stanisława Ryłko. Początkowo produkowała wyłącznie obuwie męskie, obecnie tworzy buty dla obu płci. Cechą charakterystyczną obuwia Ryłko są projekty tworzone zgodnie z duchem czasu. Niezależnie od dekady marka doskonale wtapiała się w trendy lansowane przez światową modę.
Logo Ryłko praktycznie nie przeszło znaczącego rebrandingu od początku jego powstania. Jest proste, a nazwa marki na logo z reguły ma kolor biały na ciemniejszym tle. Widać na nim także nawiązanie do historii, który symbolizuje rok powstawania marki na tym znaku.
Akardo
Akardo to firma założona przez Adama Kubarskiego, pochodzącego z tradycyjnej, szewskiej rodzin. Miłość do butów była wszczepiana panu Adamowi od najmłodszych lat , dlatego też przełożyła się na wyroby jego marki. Cechą szczególną butów Akardo jest tradycyjny, ręczny wyrób obuwia przez najlepszych szewców w kraju. Od 2013 roku marka ta sprzedaje swoje produkty wyłącznie za pośrednictwem Internetu. Firma posługuje się dwoma znakami identyfikacji graficznej. Jeden z nich to pomarańczowy kąt, który może nawiązywać zarówno do pierwszej litery firmy, a także do dwóch igieł szewskich. Drugi z n ich to napis firmy napisany cienką, czarną czcionką pierwsza litera ma identyczny kształt jak drugie logo, jednak w ostatniej literze „o” można zobaczyć oczami wyobraźni kolejną igłę szewską.
OTMĘT
Otmęt to marka, która specjalizuje się od ponad 90 lat w produkcji wysokojakościowego i komfortowego obuwia skórzanego. Historia Otmętu jako firmy rozpoczęła się w latach 30 ubiegłego wieku, kiedy to w miesicie Otmęt swoje buty zaczął produkować znany na całym świecie producent „Bata”. Jego spuściznę do dzisiaj cechuje jakość, trwałość, a także ponadczasowość butów marki Otmęt. Do produkcji każdej pary butów tej marki stosowana jest unikalna technologia flexiblowa, która zdecydowanie wpływa na podwyższenie komfortu użytkowania jak i wytrzymałość buta. Obecnie marka ta ceniona jest nie tylko w Polsce, ale także w wielu innych krajach zagranicą, dowodem tego są wszelkiego rodzaju certyfikaty oraz wyróżnienia. Logo Otmęt najczęściej można dostrzec w formie tradycyjnego, czerwonego napisu. Czcionką może przypominać nieco napis logo Baty. Występuje też w wersji, na której w literze „O” można zauważyć kontur stopy.
BADURA
Badura to firma, której korzenie sięgają 1979 roku. Wtedy właściciel firmy otworzył niewielki warsztat rzemieślniczy. Wówczas nikt nie przypuszczał, że na przestrzeni lat „Badura” będzie jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek obuwniczych w Polsce. Jej znakiem rozpoznawczym są rozwiązania charakterystyczne dla marek premium, a także wygoda i oryginalny styl. Zgodnie z hasłem „Badura – bo styl zaczyna się od butów”, rzemieślnicy firmy dbają nawet o najmniejszy szczegół swoich wyrobów, w taki sposób żeby w największym stopniu odzwierciedla styl ich użytkowników. Logo Badury w 2016 roku zmieniło identyfikację wizualną. Można na nim zobaczyć złączone litery „b” i „z”, a w niektórych wersjach dodatkowo rok powstania. Jest to ukłon w stronę dziedzictwa marki oraz tworzenia nietuzinkowych butów, a także hołd dla właściciela firmy – Zdzisława Badury. Logo występuje w wersji , którą tworzą dwie literki, a także w tej bogatszej wraz z pełną nazwą firmy oraz rokiem powstania.
WOJAS
Wojas to kolejne polskie przedsiębiorstwo, które ma rodowód z tradycjami szewskimi. Jego korzenie sięgają 1990 roku, kiedy to Wiesław Wojas pochodzący z rodziny, która od pokoleń związana była z produkcją obuwia postanowił produkować buty pod własną marką Wojas. Obecnie jest głównym dostawcą butów dla wojska, administracji państwowej oraz leśnictwa. Marka liczy 170 sklepów firmowych nie tylko w Polsce, ale także m.in na Słowacji, w Czechach, Białorusi, Rosji. Eksportuje swoje produkty do Izraela, Mongolii, Niemiec, Litwy. Logo firmy od lat stanowi uniwersalny napis nazwy marki z czerwoną kropką nad literą „j”. Dzięki temu jest bardziej charakterystyczne , czerwona kropa rzuca się w oczy i jest dobrym kontrastem dla klasycznego napisu.
Prima Moda
Prima Moda to firma, której pomysł powstania narodził się z miłości właściciela do kraju, którego kontur granic przypomina buta – czyli Włoch. Pierwszy sklep Prima Mody powstał w 1992 roku we Wrocławiu i do dzisiaj marka otworzyła 30 sklepów w całej Polsce. Obuwie i akcesoria firmy powstają dzięki współpracy z cenionymi włoskimi projektantami. Sama nazwa „prima” z włoskiego oznacza „główną”, dlatego też asortyment marki choć na pierwszy rzut oka wydaje się być klasyczny, wzbogacony jest oryginalnymi dodatkami, które nigdy nie odbiegają od najnowszych trendów. Logo marki do lat wierne jest uniwersalnemu połączeniu czerni i bieli. Ostatnio marka postawiła na logo, którego czcionka przypomina czcionkę pikselową. Może to nawiązanie do rozwoju wirtualnej sprzedaży i mediów? Wszystko możliwe, ponieważ marka jest aktywna w mediach społecznościowych, a także prowadzi sprzedaż internetową.
LESTA
Lesta to polska marka obuwniczka istniejąca na rynku polskim od ponad 25lat. Do dnia dzisiejszego wierna jest swoim początkowym ideałom, które stawiają na jakość, naturę oraz zdrowotność obuwia skórzanego. Obecnie zdobywa z powodzeniem grono młodszych pokoleń, a zmiany w procesach produkcyjnych na przestrzeni lat pomogły wyprodukować obuwie dosłownie dla każdego. Jakość Lesta jest weryfikowana na największych europejskich targach obuwniczych w Mediolanie i Düsseldorfie. Marka postawiła na biało-czarne, klastyczne logo z tajemniczym claimem po lewej stronie. Można je zinterpretować jako przecinające się drogi – co byłoby zgodne z ideą marki, której misją jest dotarcie do użytkowników każdego pokolenia. Claim przypomina także nieco taijitu-symbol taoizmu oznaczający dopełnienie. Trzecią interpretacją może być ukryta litera „z” w symbolu, nawiązująca do zdrowotności obuwia.
Venezia
Venezia to włoskobrzmiąca nazwa firmy, która należy do polskiej czołówki marek modowych. Już od 1996 roku oferuje obuwie oraz akcesoria ze skóry zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Venezia stawia na ponadczasowość i wysoką jakość swoich produktów. Obecnie Venezia posiada 60 salonów firmowych w całej Polsce. Logo marki także postawiło na klasykę – biało czarne połączenie, ale nowoczesna czcionka, litera „A” wyglądająca jak odwrócone V, zabieg ten sprawił, ze logo jest wyróżniające się na tle innych. Można tak samo jak logo Arkado zobaczyć literę „A” przypominającą dwie złączone igły szewskie.
Conhpol
Korzenie firmy Conhpol sięgają 1978 roku, wtedy to Henryk Konopka , przyszły twórca Conhopl rozpoczął swoją działalność jako szewc. W latach 80 dynamicznie rozwija swoją firmę, a już w 1987 roku otworzył pierwszy zakład produkcyjny. W 1991 roku Conhpol zostaje oficjalnie zarejestrowany. Obecnie marka ma sieć salonów w całej Polsce pod rożnymi markami firmy m.in. Conhpol, Conhpol woman, Conhpol relax,Conhpol dynamic – dopasowanych do różnych grup klientów. Marka współpracuje z klientami 50 krajów na 5 kontynentach. Wszystkie rodzaje marek Conhpol posiadają podobne loga z napisem „Conhpol” oraz z dodaną nazwą rodzaju marki. Dominujące barwy w logach Conhpol to czarny napis i białe tło, występuje też w wersji „czerownonapisowej”.