Wielu ludzi traktuje logo i logotyp jako pojęcia zamienne. Niestety jest to bardzo ciężki grzech we właściwym definiowaniu elementów identyfikacji wizualnej marki. W zależności od designu firma może posiadać logo, a także logotyp i sygnet, które mogą funkcjonować oddzielnie.
Logo – podstawowe i najszersze pojęcie
Logo to tzw. „znak firmowy”, który ma nas wyróżnić spośród innych firm. To podstawowy element identyfikacji wizualnej, wokół której budowany jest przekaz marketingowy firmy. Jego rolą jest przede wszystkim wzbudzanie pozytywnych skojarzeń z marką. Elementami logo mogą być:
– logotyp + sygnet + tagline,
– logotyp + sygnet,
– sam logotyp,
– sam sygnet.
Co to jest logotyp?
Jak było wspomniane w definicji logo, logotyp to jeden z jego elementów. Pełni on role graficznego przekazu tekstowego w identyfikacji wizualnej firmy. Najczęściej spotykany jest jako postać „literowego” zapisu, którego takie cechy jak kolor, wielkość i typ czcionki powinny współgrać z całością. Typowy logotyp występuje w identyfikacji IKEA lub Google. Firmy czasami posługują się skrótowym zapisem nazwy (monogramem), jak np. P&G ( Procter &Gamble) PGNiG (Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo), NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia).
mapping 3d
Sygnet – symbol graficzny
Elementem logo, a także oddzielnie działającym symbolem graficznym firmy może być sygnet. Potocznie zwany też „herbem” marki, pełni rolę obrazowej identyfikacji firmy. Sygnet jest zdecydowanie prędzej zapamiętywany przez odbiorców niż atrybuty słowne. Często wykorzystuje się go w materiałach reklamowych o niezbyt dużych gabarytach lub jako ikona w social media. Popularne sygnety to m.in. wizerunek „skrzydeł” marki Nike, nadgryzione jabłko Apple.
Tagline – slogan reklamowy
Logo, a także jego elementy występujące oddzielne mogą zawierać tagline. Jest to slogan lub hasło reklamowe, uzupełniające markę. Przykładowymi tagline’ami są: “I’m loving it” (McDonald’s),” Just do it “(Nike), “Think different” ( Apple).
Księga znaku – biblia zasad
Księga Znaku firmy to „biblia zasad” dotyczących prawidłowego stosowania logo, logotypu, sygnetu i w niektórych przypadkach tagline. Zawiera ona szczegółowy szereg zasad, ułatwiający użytkowanie logo w różnych sytuacjach. Obszerność tego dokumentu zależy od stopnia skomplikowania znaku, specyfiki branży itp. Jest ona niezbędna, ponieważ zawiera rozwiązania problemów jakie mogą pojawić się w różnych etapach reprodukcji logo np. wykorzystaniu w Internecie, druku na różne środki transportu itp.
Dachówki kompozytowe