Każdy z nas słyszał, widział i wie coś o lalce Barbie. Bawiły się nią dziewczynki wielu generacji, a sama lalka jest jedna z najlepiej sprzedających się zabawek oraz symbolem kultury masowej. W „swojej karierze” Barbie wykonywała już każdą z możliwych zawodowych profesji, miała każdy kolor włosów, a ostatnio nawet efekt jojo! To powoduje, że nie tylko dziewczynki, ale także niektóre kobiety mogą identyfikować się z nią . W naszym artykule przedstawiliśmy historię logo Barbie oraz drogę jaką musiało pokonać do miana kultu!
Historia Barbie. Kontrowersyjny wzór dla dziewczynek i polskie korzenie
Na pierwszy rzut oka Barbie nie wzbudza nic negatywnego, w końcu jak coś negatywnego mogłoby być wzorem dla kilku pokoleń? Blond włosy, szczupła sylwetka, uśmiech na twarzy i charakterystyczna garderoba, w której dominuje kolor różu. Od jakiegoś czasu Barbie również ewoluuję pod względem stroju, figury, zawodu – Barbie policjantka czy lekarz – cieszą się naprawdę niezłym popytem wśród dziewczynek. Niektóre wersje Barbie odwzorowują także wiele gwiazd filmowych i estrady, a także wcielenia sławnych kobiet z osobowością. Nawet polska dziennikarka i podróżniczka Martyna Wojciechowska doczekała się tego rodzaju zabawki odzwierciedlającej jej wizerunek! Ostatnio koncern Mattel, który produkuje te legendarne lalki postanowił wprowadzić na rynek lalki Barbie gender! – czy to już nie zaszło za daleko? To pytanie zadawane jest przez wiele konserwatywnych środowisk i nie tylko…
W każdym razie pierwowzór lalki Barbie wcale nie jest „aniołkiem” powstałym wprost z dziecięcej wyobraźni. Wszystko zaczęło się od niemieckiej lalki dla dorosłych Blid Lili i na pewno nigdy nie stałaby się inspiracją do stworzenia najsławniejszej zabawki na świecie gdyby nie obdarzona nieprzeciętną intuicją i bezkompromisowością Ruth Handler. To właśnie ona podczas podróży w Szwajcarii, zauważyła i kupiła Lili dla swojej córki Barbary.
Widząc zachwyt swojej córki spowodowany nową lalką, postanowiła sprowadzić kilka Lilli Bild do USA. Jej mąż – Elliot Handeler współwłaściciel firmy produkującej zabawki- Mattel nie był zachwycony pomysłem tworzenia tego rodzaju zabawek na szeroką skalę. Twierdził, że żadna matka nie kupi swojej córce lalki z biustem. Jednak Ruth, która była dziesiątym dzieckiem żydowskich imigrantów z Polski- nie wyrzuciła swoich marzeń do kosza, wręcz przeciwnie dodało jej to kopa do większego zaangażowania w projekt. Początkowo wprowadzona na rynek w 1959 roku , znana dzisiaj całemu światu lalka Barbie nie spotkała się z entuzjazmem wśród szerszej publiczności- wówczas konserwatywne amerykańskie środki masowego przekazu porównywały wygląd lalki Mattel do pani lekkich obyczajów. Cztery lata później lalka Barbie stała się jednak ulubioną lalką amerykańskich dziewczynek i rozpoczęła ekspansje na rynki zagranicznie. Obecnie można kupić lalkę Barbie w 150 krajach. Ostatnio lalka Barbara Millicent Roberts (pełne imię i nazwisko Barbie, wymyślone przez jej autorkę) obchodziła 60 urodziny i jest wciąż jedną z ulubionych zabawek kolejnego pokolenia dziewczynek…
Logo Barbie. Różowe szaleństwo
Sama nazwa Barbie jak mogliście zauważyć wcześniej nie wzięła się znikąd. Jest to zdrobnienie od imienia Barbara – tak nazywała się prawdziwa córka „matki” Barbie, a Barbara Millicent Roberts to pełna nazwa Barbie. Dlaczego prawie od 60lat w logo Barbie przeważał zawsze różowy kolor – chyba nikt nie musi tłumaczyć. Czy zna ktoś bardziej dziewczęcy kolor niż różowy? Różowy to kolor zarezerwowany od lat głównie dla dziewcząt, kojarzy się z radością, beztroską , słodyczą i łagodnością.
Logo od 1959 roku, kiedy to zabawka pojawiła się po raz pierwszy na targu zabawek w Nowym Jorku nie zmieniło się w dużym stopniu do dzisiaj. Zawsze charakteryzowało go lekki, minimalistyczny styl.
Obecna wersja logo Barbie to proste słowo, które zawiera nazwę marki, i sprawia wrażenie ręcznie narysowanego napisu z kursywą, który ma elegancki i tradycyjny wygląd.