Logo Gucci sygnuje luksusową odzież, biżuterię oraz perfumy obok których nie przejdzie obojętnie żaden modowy fanatyk. Gucci podobnie jak m.in. marka Chanel odcisnęła w historii modowej świadomości trwały ślad, tworząc wokół wiele intrygujących legend. W naszym artykule uchyliliśmy rąbka tajemnicy powstania loga Gucci, liczącego ponad 80 lat.
Historia potentata mody
Marka powstała z inicjatywy Guccio Gucci, który na początku był niepozornym windziarzem luksusowych hoteli m.in. w Paryżu i Londynie. Wówczas uwiodła go wysoka jakość bagaży, które wnosił bogatym bywalcom hoteli. Pod impulsem stworzenia produktów podobnej jakości, Gucci w 1920 roku powrócił do swojego miejsca urodzenia-Florencji. Otworzył tam mały butik, w którym sprzedawano wysokojakościowe wyroby ze skóry, które były wytwarzane ręcznie przez artezyjskich rzemieślników. Sklep w szybkim tempie spełnił oczekiwania Guccio, a dzięki wysokiemu potencjałowi jego trzech synów otworzono dodatkowe sklepy w Mediolanie oraz Rzymie.
Po śmierci Guccio (w 1957 roku), jeden z jego synów Aldo, dodatkowo postanowić rozpowszechnić markę otwierając kolejne butiki w Londynie, Paryżu i Nowym Jorku. Od tego czasu marka Gucci stała się synonimem luksusu. Jej produkty były tzw. „must have!”, swoje miejsce znalazły w szafach gwiazd kina i nie tylko. W 1960 roku sukcesywnie powstały kolejne sklepy m.in. otwarto je w Hongkongu i Tokio.
To właśnie dzięki marce Gucci Włochy stały się krajem kojarzącym się nie tylko z bogatym dziedzictwem kulturowym, ale również z modą.
Aktualnie przychody marki wynoszą 4,3 miliarda dolarów, stając się tym samym najlepiej sprzedającą się na świecie marką włoską. Perypetie rodziny Gucci porównywane są często przez „złośliwych” do dziejów bohaterów Dynastii lub Mody na sukces.
Nietrudno powiedzieć, że Gucci z pewnością ma długą i zawiłą historię. W dalszej części artykułu przedstawiliśmy rolę jaką w historii marki odegrało jej logo, które już od ponad 80 lat jest symbolem wysokiej jakości i włoskiej dumy.
Historia znaku firmowego
Logo Gucci powstało w 1933 roku, kiedy do rodzinnej firmy dołączył Aldo – jeden z najzdolniejszych synów Guccio Gucciego. Do tego czasu firma działa bez oficjalnego loga, jednak Aldo postanowił to zmienić. Zaprojektował logo marki, łącząc inicjały swojego ojca w jeden symbol. Stylem przypominającym nieco znak graficzny Coco Chanel, o którym napisaliśmy jakiś czas temu. Obecnie jednak częściej używana jest pełna nazwa Gucci, tak jak górnej części zdjęcia nr 3.
Logo marki przez lata było uznawane za symbol luksusu. Firma dużą uwagę przywiązuje do reputacji swojego znaku firmowego. W 2010 roku przedsiębiorstwo wytoczyło proces polskiej marce GUCIO, którą oskarżyło o bezprawną inspirację ich logiem. Dwa lata później rozpoczęła spór w tej samej sprawie z amerykańską marką GUESS. Oba spory zostały w sądach europejskich rozstrzygnięte na niekorzyść marki Gucci, uznając że podobna czcionka i litera „G” są powszechnymi znakami w przemyśle modowym. Jedynie sąd w Nowym Jorku uznał roszczenia przedsiębiorstwa i zażądał odszkodowanie od GUESS w wysokości 4,7 mln dolarów.
Obecnie znak graficzny często na produktach, które sygnuje ma złotą barwę, kłaniając się tym samym w stronę luksusu i ekstrawagancji marki.