Logo Lego – najpopularniejszych klocków na świecie jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków od kilku pokoleń. Choć logo tych ponadczasowych zabawek zmieniało się kilkukrotnie od czasu powstania marki w 1932 roku, zawsze kojarzyło się wielu odbiorcom z zabawą. Dlaczego, skoro pozornie nie ma na nim żadnego kształtu zabawki ani niczego co nawiązuje do tego rodzaju rozrywki? Wszystkiego na ten temat, a także innych ciekawostek na temat znaku graficznego marki dowiecie się po przeczytaniu naszego artykułu.
Lego. Od drewnianej kaczki do wielkiego imperium
Historia marki, jak było wspomniane na wstępie sięga wczesnych lat 30. Wówczas to na świecie szalał kryzys gospodarczy, nie oszczędził on nawet duńskiego stolarza Krika Christiansena, któremu na dodatek w tym okresie zmarła ukochana żona, a jego warsztat stolarski spłonoł w wyniku wybuchu pożaru. Jednak ciężko doświadczony przez los Kirk zamiast poddać się przeciwnościom losu, wystrugał „na pocieszenie” dla swoich dzieci (a miał ich aż czworo!) drewnianą kaczkę. Drewniana zabawka niezwykle uszczęśliwiła potomków, podbijając także serca innych najmłodszych mieszkańców okolicy. Pan Christiansen widząc to postanowił produkować tego rodzaju zabawki na masową skalę, wymyślając coraz to nowsze kształty. W końcu zaczął tworzyć klocki. Inspiracją do ich tworzenia były wieżyczki angielskich zamków, które zwiedzał w dzieciństwie.
W 1934 roku zmienił nazwę swojej firmy na „LEGO” i od tego czasu przedsiębiorstwo zaczęło się dynamicznie rozwijać. Na początku prace w LEGO podjął najstarszy syn Kirka – Godtfred Kirk. Następnie zakupiono pierwszą w Danii maszynę do odlewów z tworzyw sztucznych, uruchamiając w 1947 roku produkcję zabawek plastikowych. Dwa lata później rozpoczęto produkcję plastikowych klocków, które do dzisiaj są sztandarowym produktem firmy.
W 1958 roku klocki zostały udoskonalone i opatentowane, a także podjęto pierwsze próby sprzedaży produktu na rynkach zagranicznych. Dwa lata później po ponownym pożarze fabryki definitywnie zaprzestano produkcji zabawek drewnianych, na rzecz szerszego asortymentu plastikowych. W latach 60-tych opracowano kilkadziesiąt zestawów zabawek z instrukcjami, które umożliwiały budowę m.in. miast, samochodów, ludzików itp. Takie zestawy zaczęto eksportować do m.in. do Stanów Zjednoczonych.
Pierwsze minifigurki lego przypominające te, które dzisiaj kojarzą się z „ludzikami lego” pojawiły się w połowie lat 70-tych. Asortyment marki od tego czasu cały czas się powiększał i zaczął obejmować coraz więcej grup wiekowych odbiorców.
Koncern od 2010 roku posiada około 70% światowego rynku klocków. Na zmniejszenie udziału nie wpłynął nawet światowy kryzys gospodarczy, jaki miał miejsce w 2009 roku. Wówczas marka odnotowała 22% wzrost sprzedaży i 63% wzrost zysku. Alegorią tej „nietykalności” były wprowadzone na rynek przez markę w 2015 roku pierwsze na świecie kapcie, których zadaniem było chronienie stóp przed skutkami nadepnięcia na klocki.
Logo Lego. Baw się dobrze
Jak było wspomniane w poprzednim śródtytule nazwa „Lego” została przyjęta przez przedsiębiorstwo Kirka Christiansena w 1934 r. Od tego czasu stała się ona także jednym z głównych elementów wszystkich wersji loga marki po dzień dzisiejszy. „Lego” to skrót od duńskiego zwrotu „leg godt”, oznaczającego „baw się dobrze”, ma też ono znaczenie w języku łacińskim „składam”. Nazwa idealnie nawiązuje do przeznaczenia produktów marki.
Pierwszy znak graficzny firmy był mało charakterystyczny – po prostu gruby, drukowany logotyp na białym tle. Używano go tylko na korespondencji i innych materiałach drukowanych, ale jeszcze nie na zabawkach. Logo, które bezpośrednio sygnowało produkty marki powstało w 1936 roku. Wyróżniało się nieco mniej intensywną kolorystyką oraz dodatkowym napisem „fabriren billund”.
Kolory do znaku graficznego marki zostały wprowadzane w 1946 roku. Od tego czasu znak firmowy zmieniał się osiem razy. Jednak według naszego gustu ostatnia, licząca ponad 20 lat czerwono-żółto-biała wersja jest najlepszą spośród wszystkich. Czerwone tło zwraca uwagę, żółta oprawa logotypu nawiązuje do koloru ludzików lego, a puste – białe wypełnienie napisu pozostawia pole do wyobraźni…