Pepsi czy Coca Cola? Większość laików nie odróżnia tych napoi po smaku, ponieważ ich receptura różni się tylko jednym składnikiem. Jednak trudno pomylić je patrząc na opakowanie, markę i logo. Mało kto ma świadomość tego, że Pepsi jest „niewiele młodsza” od Coca Coli, wywodzi się z tego samego kraju i tak samo często zmieniała znak identyfikacji graficznej. W tym artykule przyjrzymy się ewolucji logo Pepsi, która jest równie fascynująca i długa jak historia samego napoju.
Pepsi. Historia
Pepsi początkowo miała służyć jako lekarstwo na niestrawność. Sama nazwa napoju pochodzi od „pepsine” – pepsyny, która jest enzymem działającym zbawiennie na problemy trawienne, a także będącym pierwotnie składnikiem Pepsi. Sam napój został wprowadzony na rynek w 1893 roku w New Bern (Karolina Północna) przez farmaceutę Caleba Bradhama. W 1898 roku „Pepsi” zmieniła nazwę na „Pepsi Cola”, a 4 lata później otrzymała swój pierwszy znak firmowy. Początkowo sprzedawano ją w dwunastouncjowych butelkach na piwo, które kusiły klientów atrakcyjną ceną „12 uncji za 5 centów”. Rozwiązanie takie pozwoliło firmie oraz jej klientom na spore oszczędności, umożliwiło również ekspansje na rynki międzynarodowe.
W latach dwudziestych, tuż po I wojnie światowej pojawiła się silna fluktuacja cen cukru, przez co koncern Pepsi otarł się o bankructwo. Zdesperowany zarząd Pepsi trzykrotnie proponował sprzedaż koncernowi Coca Coli, jednak ten za każdym razem odrzucał ofertę nie przewidując, że upadająca marka stanie się kiedyś jej największym konkurentem. Już w 1931 roku Pepsi stało się poważną konkurencją dla Coca Coli. Wszystko to przez niższą cenę zaoferowaną właścicielowi sieci saturatorów z wodą sodową, którzy dystrybuowali wodę z aromatem coli w amerykańskich domach towarowych. W wyniku tej „obniżki cen” produktu koncernu, z dystrybutorów zaczęto masowo oferować Pepsi, a nie Coca Colę.
Kolejnym stopniem na drabinie sukcesu Pepsi była reklama tego napoju wśród ludności afroamerykańskiej. Wybór dość kontrowersyjny, ponieważ w latach 40 – tych tę grupę etniczną nie uważano za poważnego konsumenta. Stało się to jednak strzałem w dziesiątkę, ponieważ sprzedaż napoju wzrosła kilkakrotnie.
W celu zdobycia jeszcze większych obrotów, działania Pepsi zaczęły skupiać się mocniej na młodszym pokoleniu. Następną kampanię skierowano do powojennego pokolenia tzw. „baby boomers” – młodzieży i ludzi młodych duchem. Ta grupa docelowa stała się także natchnieniem do stworzenia pierwszego na świecie napoju dietetycznego- Diet Pepsi oraz intensywnych kampanii radiowo-telewizyjnych, w których uczestniczyły największe gwiazdy aż po dzień dzisiejszy…Shirley McClaine, Lionel Riche, Michael Jackson, Spice Girls, Beyonce, Mike Tyson, Kendall Jenner i wiele innych.
Obecnie do przedsiębiorstwa PepsiCo należy nie tylko marka Pepsi, ale również Cheetos, Lipton, Lays. Pepsi pomyślnie przechodzi testy na amerykańskich i rosyjskich statkach kosmicznych.
Koncern Coca Cola cały czas musi mieć się na baczności. Nauczką z historii wojny Coca-Cola – Pepsi jest to, że nie można bagatelizować słabszych.
Historia znaku graficznego Pepsi
Każda zmiana w strategii marketingowej Pepsi owocowała zmianą logo. W sumie Pepsi wprowadziła aż 12 zmian znaku identyfikacji graficznej! Koncern za każdym razem starał się iść z duchem czasu.
Pierwsze wersje logotypu Pepsi Coli przypominały, być może „celowo” logo Coca Coli. Logo z 1905 roku może nie jest „majstersztykiem”, ale stanowiło dobrą podstawę do kolejnych znaków identyfikacji marki. Dowodem tego jest jego piękne liternictwo i prostota logo z 1940 roku, które jednak wciąż wyglądało jak „podróbka” Coca Coli.
Przełom nastąpił w roku 1950, kiedy to znak zmienił się o 180 stopni. Od tego czasu marka identyfikowana jest jako „czerwono-niebieski kapsel”. Choć w pierwotnej „kapslowej” wersji widnieje stary logotyp, zmiana jest widoczna dla każdego laika. Ciekawostką jest też, że firma zmieniła swoje kolory na czerwono-biało-niebieskie , po to aby zademonstrować solidarność z działaniami aliantów, które były prowadzone podczas II wojny światowej.
Kolejna zmiana logo została dokonana w 1962 roku. Wciąż pozostaje motyw kapsla, jednak zmienia się całkowicie perspektywa oraz typografia. Pojawia się wyraźny, czarny napis „PEPSI” oraz znika słowo „Cola”, które już nigdy więcej nie pojawiło się w przyszłych wersjach tego znaku.
W latach 70 i 80 na logo Pepsi najbardziej wyróżniały się falowane półkola. Minimalizacja tego symbolu graficznego spowodowała to, że zaczął znacznie bardziej przyciągać wzrok odbiorców. Font ponownie został zaokrąglony, znaki różnią się od siebie typografią.
Koncepcja „kapsla i nakrętki” została zmieniona w 1991 roku. Wówczas stworzono nowy font, zastosowano też w nim kursywę. Kolory stały się mniej rażące.
Kolejna zmiana nadeszła w 1998 roku. Kolor czcionki został zmieniony na biały z niebieskim obramowaniem, a do „kuli” dodano gradient.
Dodatkową „głębię” znakowi identyfikacji Pepsi dodano w 2003 roku. Efekt „głębokości” został osiągnięty przez dobranie odpowiednich cieni. Na kuli pojawiły się kropelki wody. Nowy wygląd został stworzony przez agencje Landor Associates z San Francisco.
Obecne logo Pepsi jest całkowicie inne niż poprzednie. Znak stał się minimalistyczny, zmieniono kształt fal, dodano do niego białe kontury. Nowy emblemat marki ma na celu wzbudzać sporo skojarzeń. Pole magnetyczne, uśmiech Mona Lisy, ziemia, wszechświat, emotikony (symbol naszego pokolenia).Jedna znana satyra głosi, że nowe logo Pepsi przypomina otyłego, z trudem prostującego się chłopca.