Loga wiodących marek sportowych charakteryzują się dwoma kluczowymi cechami: oryginalnością i prostotą. Reebok, znana od ponad 120 lat marka będąca symbolem szyku i elegancji obok Adidasa i Pumy może poszczycić się logo, które charakteryzuje się ponadczasowością i wzbudza pozytywne skojarzenia w świadomości większości maniaków odzieży sportowej. W naszym artykule przedstawiliśmy historię oraz ewolucje loga marki Reebok.
Reebok. Historia klasyki sportu
Początki Reeboka sięgają już 1895 roku. Wówczas w małej angielskiej wiosce Holcombe biegacz Joseph W. William Foster wraz ze swoim ojcem Josephem B. Fosterem założyli firmę J.W Foster and Sons Limited. Firma ta od samego początku zajmowała się produkcja butów sportowych. W 1924 roku podczas letniej Olimpiady we Francji, własnie te buty zostały docenione przez zawodników w niej uczestniczączych.
W 1958 roku wnukowie założyciela: Jeffrey i Joseph otworzyli konkurencyjną firmę, która początkowo nazywano Mercury Sports. Jednak po 2 latach zmieniono jej nazwę na inną. Inspiracją do zmiany stała się historia jednego z wnuków założyciela, który jako dziecko wygrał egzemplarz południowoafrykańskiego słownika. Tam zainrygowało go słowo „rehbok”, oznaczające w przetłumaczeniu południowoafrykańską gazelę. Za przyczyną tego firmę nazwano „Reebok”. Właściciele już przewiedzieli, że patron ich nazwy charakteryzujący się niezwykłą szybkością i zwinnością zapewni im sukces.
Niecałe 10 lat później Paul Fireman (dystyrbutor artykułów sportowych), będąc na międzynarodowej wystawie zauważył buty Reeboka. Ich innowacyjność i jakość tak go uwiodły, że wynegocjował licencję na ich dystrybucje w Ameryce Północnej, wprowadzając tym samym trzy modele na tamtejszy rynek.
W 2006 roku jeden z największych konkurentów Reeboka – Adidas Salomon AG przejął spółkę za 4,4 mld USD.
Logo Reebok. Ewolucja
Logo Reebok jest jednym z najbardziej znanych znaków firmowych na świecie. Na przestrzeni lat kilkakrotnie zmieniało swój wizerunek. Pierwsze logo nawiązywało bezpośrednio do pochodzenia firmy, czego dowodem jest zastosowanie w nim motywu flagi brytyjskiej. W roku 1986 został zmieniony jedynie delikatnie kształt napisu, natomiast symbol brytyjskiej flagi w logo został przekształcony w dwie przecinające się krzywe. Nowy znak oznaczał nową erę w marce, którą cechowały zmiany w jakości i asortymencie.
Kolejny „lifting” znaku firmowego nastąpił dopiero po10 latach. Wówczas to kolor loga został zmieniony na czerwony. Nie odniosło ono jednak spektakularnego sukcesu, dlatego też w 1998 r. logo zostało zminimalizowane. Usunięto logotyp i pozostawiono jedynie sygnet – dwie czerwone, przecięte linie. W tym wypadku filozofia „mniej znaczy więcej” doskonale sprawdziła się, co zaowocowało większą rozpoznawalnością znaku. Dwa lata później symbol firmy zmieniono na granatowy napis. W 2002 napis zmienił kolor na czerwony i czcionkę na nieco bardzo prostszą. W celu nadania logotypowi nieco większej dynamiki litery zostały lekko przechylone w prawą stronę. Takie rozwiązanie ponownie przetrwało dwa lata, później zostało zmienione na logo „bezimienne”. Dodano do niego obramówkę, zachowując dynamiczne „pochylenie” symbolu.
W 2006 roku Reebok dostrzegł potencjał w młodym pokoleniu, dlatego też wprowadził nową linię ubrań sygnowaną logotypem „Rbk”. Rebranding okazał się strzałem w dziesiątkę i zachęcił firmę do jeszcze większego skupienia swojej strategii na młodszych odbiorcach. Mimo tego sukcesu, w 2008 roku znowu powrócono do pełnej nazwy Reebok, tym razem w nieco prostszej i bardziej wyrazistej formie.
Ostatnia zmiana loga Reebok miała miejsce w 2014 roku. Motorem do jej zmiany była między innymi moda na Crossfit, która znalazła odzwierciedlenie w asortymencie firmy. Wówczas znane z poprzednich wersji loga przecinające się linie odeszły w zapomnienie, a ich miejsce zajął czerwony, minimalistyczny „trojkąt delta”. Logotyp charakteryzuje się nowoczesnym typem pisma, jednak zrezygnowano z granatowych motywów. Okazuje się, że ten krok do dnia dzisiejszego stał się w skuteczny w pozytywnym budowaniu tożsamości marki.
Podsumowując rebranding loga Reebok przez lata był odzwierciedleniem niezdecydowania „speców” od wizerunku i marketingu. Logo niejednokrotnie było bezimienne, czerwone, grantowe lub czerwono-grantowe, z flagą lub przecinającymi się krzywymi. Jednak już od 5 lat jest ono wierne tylko czerwonej i czarnej barwie, z całkowicie nowym motywem trójkąta delty. Na jak długo? czas pokaże…