Versace to marka, którą zna każdy pasjonat mody. Jej logo przedstawiające Meduzę sygnuje wiele kreacji gwiazd największego, światowego formatu na najważniejszych galach. Choć na pierwszy rzut oka symbolika loga tej marki nie wydaje się oczywista dla wielu ludzi logo Versace to po prostu pani z bujnymi lokami. Jego mityczna inspiracja nie jest jednak przypadkowa. W naszym artykule przedstawiliśmy dlaczego właśnie to Meduza, a nie inny motyw stał się znakiem jednej z najpopularniejszych marek odzieżowych na świecie.
VERSACE. Legenda i potęga
Moda w latach 70 na świecie to m.in spodnie dzwony , kwiaty, miniówki oraz przede wszystkim metki „Made in Italy”. Pochodzący z południowej prowincji Włoch – Regio Calabria ojciec marki Versace – Gianni Versace doskonale o tym wiedział, dlatego też w 1972 roku przyleciał do stolicy mody – Mediolanu. Celem jego przyjazdu było stworzenie kolekcji dla Ezio Nicosia, właściciela firmy włókienniczej Florentine Flowers, Rolą jego projektów była pomoc w podkreśleniu osobowości osób, które wybrały jego kreacje, co okazało się przełomowe w jego karierze. Już rok później współpracował z firmami Callaghan (Novara), Genny (Ancona),a w 1974 roku Gianni zaprojektował pierwszą samodzielną kolekcje Complice. Dwa lata później do Mediolanu przyjechał także brat Gianniego – Santo i założyli razem własne, niezależne przedsiębiorstwo i markę, szybko piąć się na szczyty świata mody. Versace już w latach 70-tych stała się najpopularniejszą marką modową na świecie. Jej twarzami były m.in. Linda Evangelista, Cindy Crawford, Naomi Campbell, Kate Moss. Versace rozwinęło linie także przeznaczoną dla masowego odbiorcy- Istane Versus, Versace Jeans Couture. Ma swoje 3 przedsiębiorstwa: Immagine, DiverGiver i Baverse, a współpracuje również z najlepszymi partnerami na rynku – Ermenegildo Zegna, Itierre, Les Copains, Ruffo, Allegri, Sergio Rossi, Cesare Paciotti, Rosenthal AG, Italocremona, itp.
W 1997 roku po tragicznej śmierci Gianniego Versace, który został zastrzelony przez seryjnego mordercę -Andrewa Cunana, 50% udziałów marki odziedziczyła jego siostra Allegra, która jak się okazało godnie prowadzi imperium Versace do dzisiaj.
Logo Versace. Dlaczego „Meduza”?
Historia marki Versace skrywa w sobie nie tylko włoskie korzenie, ale także sukcesy i dramaty – wcale nie mniej intrygujące niż greckie tragedie. Logo zaczerpnięte z mitologii greckiej – „Meduza” zostało wymyślone przez samego Gianniego. Wybór Meduzy jako znak sygnujący jeden z największych domów mody były dzieła sztuki podnóża ruin w Rzymie, na których w dzieciństwie bawił się z rodzeństwem . Sam mit Meduzy ma kilka konotacji, które uczyniły jej wizerunek na logo nie tyle co interesujący, ale również ironiczny. Historia Meduzy to ostrzeżenie przed pożądaniem i próżnością. Gianni sam przyznał, chciałby aby kolekcje Versace były jak urok Meduzy, który sprawiał, że istoty zakochiwały się w niej bez pamięci, a nawet gdy została przemieniona w potwora wciąż zamieniała w „kamień” każdego kto na nią spojrzał.
Versace, podobnie jak wszystkie wysokiej klasy marki modowe w dużej mierze opiera się na próżności, aby sprzedawać swoje produkty. Być może wybór wizerunku kobiety, która stała się niebezpiecznie odrażająca z powodu swojej próżności jako logo firmy Versace – był to pewnego rodzaju żart Gianniego na koszt klienta?
Całe kolekcje – zarówno z ubrań, akcesorii jak i zapachów Versace są współczesną interpretacją starożytnej mitologii. Wcześniej, marka miała logo nawiązujące do imienia i nazwiska zmarłego właściciela – po prostu Gianni Versace.
Pierwsze logo marki powstało dwa lata po założeniu firmy – w 1980 roku. Logo Meduzy po raz pierwszy zostało użyte w 1993 roku. Z biegiem czasu dokonano niewielkich modyfikacji, nieznacznie zmieniając wizerunek twarzy. Logo jest proste i nie ma specyficznej kolorystyki, co sprawia że pasuje do każdego elementu ubrania bez żadnych „kolizji” kolorystycznych.