ZARA to hiszpańska marka odzieżowa, którą zna chyba każdy mieszkaniec Europy i nie tylko. Logo Zary od wielu lat sygnuje z powodzeniem linie odzieżowe dla kobiet, mężczyzn, młodzieży, dzieci oraz akcesoria domowe . Obecnie jest ona jedną z najpopularniejszych marek ulubionych przez influencerów w social media. W tym roku znak firmowy Zary przeszedł rebranding, co podzieliło wielu odbiorców – jedyni uważają nowe logo za strzał w dziesiątkę, inni nie szczędzą krytyki. Czy zmiany zawsze wychodzą na lepsze? W celu dokonania uczciwej analizy i oceny powinniśmy najpierw poznać historię tej marki oraz jej tożsamości, którą postaramy się bliżej przedstawić w naszym artykule.
ZARA – krótka historia odzieżowego imperium
Zara to hiszpańskie przedsiębiorstwo odzieżowe założone przez jednego z najbogatszych ludzi na świecie – Amancio Ortega. Należą one do holdingu odzieżowego Inditex (w jego skład wchodzą także takie marki jak Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti, Uterqüe). Pierwszy sklep Zary został otwarty w 1975 roku w hiszpańskim mieście Coruñi. Na szczególną uwagę w Zarze zasługuje unikalny, dla niektórych wręcz „kontrowersyjny” model zarządzania. Polega on na błyskawicznym projektowaniu, wdrażaniu nowych wzorów oraz bardzo sprawnej dystrybucji. Dzięki takiemu modelowi zarządzania nowe kolekcje trafiają do salonów już kilka dni po ich stworzeniu. Umożliwia to duża liczba projektantów zatrudnionych w przedsiębiorstwie. Średnia liczba projektów trafiających do butików Zary jest niezwykle imponująca – prawie 10000 rocznie. Firma także całkowicie zrezygnowała z konwencjonalnych metod marketingu – właściwie w ogóle nie prowadzi żadnych działań marketingowych! Za to inwestuje w dobrze zlokalizowane salony, dba o rozbudowę sieci i rozwój kolekcji. Obecnie ZARA ma ponad 650 sklepów w 50 państwach, kilkanaście tysięcy produktów w ofercie oraz prawie 5 miliardowe obroty…
ZARA. Historia logo
W języku polskim „zara” to często używany przez nastolatków, potoczny skrót słowa „zaraz”. Kto wie, może i to zainspirowało twórców do stworzenia takiej nazwy? Jednak przyjęło się założenie, że nazwa marki ZARA jest zwykłym neologizmem. Nie ma żadnego znaczenia w ojczystym języku hiszpańskim, a także pokrewnym katalońskim, baskijskim, łacińskim, francuskim i portugalskim. Jest ona natomiast łatwa do zapamiętania, prosta i niebudząca żadnych skojarzeń. Logo Zary od początku istnienia tworzy właściwie wyłącznie nazwa firmy. Pasuje ono do subtelnego i zarazem modnego stylu marki. Pierwsze logo było po prostu czarnym tekstem na białym tle, występującym także czasami w wersji odwrotnej tzn. „biały tekst na czarnym tle”. Pierwotna czcionka logo ZARY (1975-2011) była czcionką w stylu rzymskim z tzw. „szeryfami”. Wszystkie litery były znacznie wyższe i cieńsze niż w następnych wersjach logotypów. Starsza czcionka miała ogólnie cieńsze pociągnięcia.
W 2011 roku logo poddane zostało pierwszemu rebrandingowi. Wówczas powiększono i oddalono od siebie litery, jednak wciąż zauważalna była inspiracja rzymską czcionką, choć nie w klasyczny sposób.
Każda litera logotypu była nieco krótsza i szersza niż standardowe czcionki rzymskie. W „Z” i „R” szeryfy czcionek rozciągły się tylko w jednym kierunku, dodatkowo litera Z” była lekko przechylona, co miało na celu bardziej zwrócić uwagę na napis.
Kolejne, najnowsze 3 logo Zary zostało wprowadzone 30 stycznia 2019. Choć nie odbiega znacznie od poprzednich projektów, można zauważyć różnice. Litery na nowym logo są znacznie bardziej „skompresowane”. Zauważalna jest w pierwszej kolejności ograniczona przestrzeń pomiędzy literami. „Z” i „R” pokrywają się one z literami „A”, dodatkowo połączone są ze sobą nachodzącymi na siebie łukami.
Nowa wersja logotypu została stworzona przez agencję Baron&Baron, która tworzyła także projekty m.in. dla Diora i Bottega Veneta.
Krytycy uważają, że nowe logo Zary ma charakter „klaustrofobiczny”. Zostały utworzone nawet kolejne iterację loga marki na następne lata (zdjęcie nr 3).
Czy nowe logo jest rzeczywiście lepsze od poprzednich? Kwestia gustu. My jednak dajemy wielki plus marce za wierność dwóm kluczowym cechom: elegancji i prostocie, co zdecydowanie wyróżnia logo na tle innych marek odzieżowych. Można zobaczyć w nim inspiracje znakami firmowymi innych gigantów branży modowej m.in Gucci, Prady, Chanel, które sygnują zdecydowanie bardziej luksusowe klasy marki domów mody. Minimalistyczne loga to także przede wszystkim uniwersalność – prosty kształt to przede wszystkim wszechstronne możliwości. Tego rodzaju znaki można bez problemu używać jako etykiet, szyldów sklepowych oraz nagłówków stron internetowych.