Firma bez dobrego logo jest jak człowiek bez serca-właściwe może istnieć, ale w bardzo ograniczony sposób. Współczesne technologie nie pozwalają nam na chałturę w tej kwestii.
Kultowe logo „słońce” Polsatu sprzed kilkunastu lat lub inne różnorakie „szalone” loga zrobione w Wordzie – obecnie tworzenie ich w takim poczuciu estetyki, może zamienić nasze aspiracje do sukcesu w wielkie rozczarowanie.
Logo niskobudżetowe- czy może się udać?
Jeżeli nie możemy pochwalić się zasobnym portfelem, istnieje kilka alternatyw na stworzenie logo. Można je zaprojektować samemu w Adobe Photoshop lub Corel Draw, a także poszukać grafika wśród krewnych. Istnieją także bezpłatne edytory logo, w których można stworzyć kilka wersji projektów logo, nie posiadając żadnych umiejętności graficznych. Tworzenie logo polega na wykorzystaniu dostępnych w bazie programu czcionek i obrazów, wykonanych przez profesjonalnych grafików. Wykorzystanie projektu logo stworzonego w tego rodzaju edytorach to zwykle koszt nie przekraczający 50 dolarów. Wówczas otrzymuje ono prawo do wykorzystywania go na materiałach firmowych takich jak np. koszulki, długopisy, plakaty, samochody itp. Korzystając z takich amatorskich rozwiązań trzeba się jednak liczyć, że ryzyko popełniania błędów wzrasta wielokrotnie.
Gdy nasz budżet wynosi kilkaset złotych, daje nam możliwość rozwiązań, obarczanych niższym ryzykiem porażki. Istnieją również strony gdzie profesjonalni graficy biorą udział w konkursach, wśród których wybiera się logo spełniające wymogi zainteresowanego klienta. Wadą takiego rozwiązania jest ograniczona komunikacja miedzy projektantem a zamawiającym, która odbywa się wyłącznie pisemnie.
Wniosek z tego taki, że zaprojektowanie logo niskim kosztem jest możliwe, ale trzeba liczyć się z ryzykiem.
Graficy freelancerzy & agencje
Większy budżet ogranicza problemy z komunikacją. Już za średnio minimum ok. 600 zł netto profesjonalny grafik może wykonać wersję podstawową logo. Ceny logo wraz z dodatkowymi usługami takimi jak np. możliwość dokonania trzech poprawek to koszt średnio 1500 zł, a z dodatkowymi materiałami identyfikacji graficznej (np. papierem firmowym, wizytówkami), księgą znaków rośnie z reguły od 2 tysięcy złotych w wzwyż. Graficy często w celu zdobycia większej liczby klientów poszerzają zakres swoich usług, oferując np. wybór pomiędzy tańszą, a droższą opcją logo. Są otwarci na klientów z wizją, jak i bez niej oferując własne rozwiązania w tym temacie. Ważnym kryterium w wyborze odpowiedniego grafika jest jego portfolio, które pozwala łatwiej sprecyzować doświadczenie i styl.
Jeżeli dysponujemy nieco większą liczbą pieniędzy, nie powinniśmy wahać się i powierzyć wykonanie logo profesjonalnym agencjom reklamowym, studiom graficznym lub brandingowym. Pomogą one dopasować logo do całościowej istoty marki, tworząc także strategie wizerunku. Profesjonale agencje i studia znają „ tajemne sztuczki”, m. in. prawa i aspekty psychologiczne rządzące rynkiem w danej branży, które odpowiednio wykorzystane pomogą firmie osiągnąć sukces.
Cennik usług agencyjnych i studyjnych jest zróżnicowany, zależny od skali projektu i klienta. Podstawowe usługi to wydatek ok. kilkunastu tys. złotych, ogromne projekty nawet do setek tysięcy. Z reguły cennik przedsięwzięć dla instytucji kulturalnych lub pożytku publicznego jest o wiele niszy niż dla projektów komercyjnych. W skład „grubszych” zleceń wchodzi np. kilka znaków firmowych, rozbudowana księga standardów i inne materiały firmowe.
Pieniądze, choć zgodnie ze znanym powiedzeniem „szczęścia nie dają”, naszej firmie mogą dać życie lub uratować je, a nawet uczynić ją nieśmiertelną.
Dobre logo. Klucz do sukcesu
Na niedopracowane logo mogą pozwolić sobie tylko firmy oferujące niszowe produkty, cała reszta przedsiębiorstw powinna podejść do tematu poważnie. Reguła jest prosta: im większa konkurencja, tym lepiej nie oszczędzać na kompleksowości usług wizerunkowych.
Istotne jest pozytywne kojarzenie marki, wystarczy jeden błąd- a cała firma może stać się królem kompromitacji na rynku.
Nie można zapomnieć, że w logo nie chodzi koniecznie o dosłowność. W logotypach światowych marek, jak np. Nike nie ma żadnej części garderoby sportowej, a Apple żadnej części komputera. Jednak są one jednymi z najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Ich sukces tkwił w treści jaką prezentują. Nie musi być na „siłę piękne”, bo to cecha subiektywna i nie konkurs piękności. Powinno być skuteczne, zgodne z osobowością i metodą komunikacji firmy.
Tak jak miarka służy do mierzenia, pralka do prania, to logo jest ważnym narzędziem promocyjnym, reprezentującym wartości firmy. Symbolem dekalogu zasad jakimi ona się kieruje, który można porównać wręcz do ikony religijnej. Żeby przestrzegać i realizować wszystkie zasady, wartości i cele firmy, logo musi być proste, ponadczasowe, a przede wszystkim wyróżniające.