Każdy kto aktualnie „szpieguje” media wie, że firmy z branży IT masowo włączają się w sprawy walki z wciąż nieustającą pandemią koronawirusa. Światowa marka z branży komputerowej Apple także nie jest obojętna na to co dzieje się aktualnie w „koronaświecie”. Co prawda nie angażuje się w rozwój szczepionek, jak robi to dyrektor konkurencyjnej marki Microsoft, ale wspiera służby medyczne m.in. poprzez dostarczenie sprzętu ochronnego itp. Działalność charytatywna nie jest jedyną wyjątkowa rzeczą, którą marka Apple wniosła w wielki świat ludzkich potrzeb. Apple to także firma, która wprowadziła wiele innowacji w użytkowanie branży IT.
W naszym artykule dowiecie się co przyczyniło się do tego, że logo Apple jest tak popularne oraz poznacie historię tej jednej z najbardziej kreatywnych marek świata.
Apple – historia marki, polski pierwiastek i inne ciekawostki
Marka Apple na rynku funkcjonuje już od ponad 40 lat, jednak wciąż kojarzy się z nowoczesnością. Jej początki sięgają 1976 roku, kiedy to trzej przyjaciele Steve Jobs, Steve Wożniak i Ronald Wayne postanowili założyć firmę Apple Computer Inc. w kalifornijskim mieście Cupertino. Początki nie należały do udanych, ponieważ firma borykała się z problemami finansowymi. Stworzenie pierwszego komputera marki stało się możliwe dzięki sprzedaniu cennych rzeczy osobistych wspólników. Zaraz po narodzinach Apple Inc., w ciągu niecałego miesiąca pozbawiony wiary w sukces swoje udziały sprzedał Ronald Wayne za 800 dolarów. Wówczas drugi wspolnik, inżynier o polskich korzeniach – Steve Wozniak (jego pradziadek był Polakiem, stąd polskobrzmiące nazwisko) zaprojektował pierwszy komputer marki: „Apple I”, a rok później Apple II, który w latach 1980-83 stał się liderem w sprzedaży tego rodzaju urządzeń. Niestety kolejne projekty – a wśród nich m.in. Lisa pierwszy na świecie komputer osobisty z myszką, nie odniosły tak ogromnego powodzenia jak pierwsze komputery tej marki. Odbić się od dna marce w niewielkim stopniu pomógł Macintosh 128k, który był pierwszym projektem stworzonym wyłącznie pod nadzorem Steva Jobs’a. Macintosh dzięki kampanii nawiązującej do książki Georga Orwella „1984 rok” stał się pierwszym masowo sprzedawanym komputerem z graficznym interfejsem. Tuż po tym sukcesie z firmy odszedł Woźniak, oddając się całkowicie działalności charytatywnej i edukacyjnej.
Marka pod wyłącznym przewodnictwem Steva Jobs’a zrewolucjonizowała rynek. W 1991 wprowadziła pierwszą generację „Powerbooków”, a w 1993 tzw. Newtona, będącego pierwowzorem późniejszych palmtopów.
Jednak w 1996 roku słupki sprzedaży produktów firmy odbiegały od oczekiwanych. Wówczas markę uratowała kampania „think different”, która ugruntowała jej pozycję i przeszła do historii na zawsze (więcej na jej temat możecie przeczytać w artykule „slogany reklamowe znanych marek”). Steve Jobs został uznany przez wielu za najlepszego „storytellera” świata aż do swojej śmierci w 2011 roku. Slogan „think diffrent” choć już nie jest hasłem reklamowym marki, wciąż z nią się kojarzy. Stanowisko dyrektora generalnego po Jobs’ie przejął Tim Cook.
Legenda na temat marki, którą sygnuje „nadgryzione” jabłko jest wciąż żywa i szczególnie doceniana przez ludzi, którzy cenią oryginalny design i prostotę w obsłudze. Jednak wielu z tych, którzy pamiętają Jobs’a tęsknią za jego oryginalnymi prezentacjami, obrazującymi nie tylko modele marki, ale także kulturę „jabłkowej” organizacji. Prawda jest taka, że jego „legendy” nie zastąpi nikt.
Nazwa Apple – skąd się wzięła?
W celu zrozumienia sensu powstania jednego z najpopularniejszych logotypów na świecie powinniśmy wgłębić się w historię firmy. Według autorskiej biografii jednego z założycieli Steva Wozniaka, nazwę „Apple” wymyślił Jobs podczas przejażdżki kalifornijską autostradą między Palo Alto i Los Altos.
Sam autor książki przyznał, że nie wie skąd się wzięła tak nietypowa nazwa firmy związanej z branżą komputerową. Domniemywał jedynie, że może być to związane z „Apple Records” – wytwórnią muzyczną Beatlesów, jedną z ulubionych grup muzycznych Jobs’a.
Wersję na temat beatelsowej inspiracji potwierdził Tim Cook, obecny CEO Apple w jednym ze swoich wywiadów, porównując model biznesu marki do the Beatels:
„Mój model biznesu to The Beatles. Byli czterema facetami, którzy utrzymywali w ryzach swoje negatywne cechy; równoważyli się nawzajem. To, co osiągnęli jako całość było większe niż suma poszczególnych części. W biznesie wspaniałych rzeczy nie dokonują jednostki, dokonują ich grupy ludzi.”
Z kolei w książce biograficznej na temat Jobs’a możemy dowiedzieć się, że autor nazwy był wówczas na diecie owocowej i spędzał też sporo czasu dorabiając na farmach jabłoni. Stwierdził także, że tego rodzaju nazwa brzmiała prosto, inspirująco i zabawnie, a także łagodziła brzmienie słowa „komputer”. Dodatkowo pomyślał też wtedy o konkurowaniu z Atari, ponieważ słowo „Apple” w książce telefonicznej byłoby przed konkurentem. Podsumowując każda z tych wersji brzmi prawdopodobnie i być może każda z nich jest prawdziwa .
Logo Apple. Od skomplikowanej ryciny do nadgryzionego jabłka
Jak było wspominane w tekście poprzedniego śródtytułu pochodzenie nazwy firmy nie jest całkowicie oczywiste, istnieje natomiast kilka prawdopodobnych historii. Tak samo jest w przypadku loga marki. Choć Apple kojarzy się z logiem nadgryzionego jabłka, nie zawsze wyglądało ono tak jak obecnie. Pierwsze logo marki było zaprojektowane przez jednego z ówczesnych założycieli – Ronalda Wayne’a. Było ono skomplikowaną ryciną przedstawiającą Isaac’a Newton’a siedzącego pod jabłonią. Na całe szczęście Jobs uznał tego rodzaju znak firmowy za nadmiernie „intelektualny” i niewygodny do reprodukcji w nietypowych rozmiarach. W 1977 roku zamówił projekt nowego logo u projektanta Roba Janoffa, prosząc aby stworzył znak „skupiający się” na samym jabłku. Rob nie zawiódł i stworzył kształt, który dobrze znamy i kojarzymy obecnie. Jednak w pierwszej wersji „jabłko” marki było okraszone tęczowymi kolorami. Według niektórych domniemywań symbol jabłka i jego wielokolorowość miała nawiązywać do odkryć Isaac’a Newton’a: prawa grawitacji i teorii rozszczepienia. Kolory zamieszczone na jabłku podkreślały także unikalność drugiego komputera marki (Apple II), który jako pierwszy na świecie wyświetlał kolorową grafikę.
Dlaczego jednak nadgryzione jabłko zostało logiem marki? Nikt z firmy Apple nie zasugerował żadnej dotyczącej tego wyboru historii. Oczywiście z punktu widzenia rynkowego, takie logo to strzał w dziesiątkę – proste, zapamiętywalne i dające pole do manewru myśleniowego. Jednak jeżeli chodzi o sam motyw „ugryzienia”, powstały na przestrzeni lat domniemywania dotyczące m.in. biblijnego pochodzenia. Definiowano także ten kęs jako symbol wiedzy lub po prostu oddanie hołdu jednemu z pierwszych projektantów komputerów elektronicznych – Alanowi Turningowi, który otruł się zjadając jabłko z cyjankiem. Pewną teorią jest natomiast, że ten mityczny appleowski „gryz” zachęcił miliony ludzi na całym świecie do „spróbowania” produktów tej marki.
Kolorowe logo Apple było czasami niesłusznie kojarzone z barwami flagi ruchów homoseksualnych LGBT (powstało ono rok po wprowadzeniu jako znak towarowy słynnej marki). Te skojarzenia, a także wcześniej wspominana rewolucyjna kampania marki „think diffrent” spowodowała zmianę loga „nadgryzionego jabłuszka” na jednokolorowe. Jak się później okazało zmiana ta stałą się to strzałem w dziesiątkę. Jednolite logo idealnie pasowało i wciąż pasuje do nowoczesnego designu marki. Dzisiaj nie wyobrażamy sobie najnowszych Macbooków, iPhonów i IPadów bez tego rodzaju loga!