KFC (Kentucky Fried Chicken) to obecnie jedna z najpopularniejszych sieci restauracji fastfoodowych na świecie. Niejedno pokolenie kojarzy je z uśmiechniętym panem z czarną muszką, będącego elementem logo sieci. Jednak nie wielu z nas wie, że to nie postać fikcyjna i nie każdy zdaję sobie sprawę, że logo KFC przeszło już kilka metamorfoz.
Pan z logo KFC. Historia
Pan z logo KFC to nikt inny jak Colonel Harland Sanders, sam założyciel. Był on osobą imającą się od najmłodszych lat z wieloma zawodami od strażaka, po sternika parowca, sprzedawcy ubezpieczeń, farmera i wojskowego… W 1930 roku otworzył pierwszą „stację z restauracją”, znajdującą się w Corbin, w amerykańskim stanie Kentucky. Sprzedawano tam głownie ręcznie przyrządzane kurczaki. Jednak wskutek remontu drogi restauracja została zamknięta. Właściciel otworzył wówczas punkt gastronomiczny w innym miejscu, co stało się punktem zwrotnym w jego karierze. Został uhonorowany mianem „pułkownika” przez gubernatora stanu Kentucky. Po jakimś czasie, zachęcony sukcesem postanowił otworzyć sieć restauracji, jednak na tym polu biznesowym poniósł klęskę. Uratowała go z tej opresji , stworzona w 1940 roku i do dzisiejszego dnia zastrzeżona – receptura panierki KFC, będąca unikalną kompozycją 11 ziół i przypraw. W 1955 roku, wyruszył w głąb USA zmuszony nienajlepszą sytuacją finansową. Tam właśnie zaczął rozwijać sieć własnych restauracji na zasadzie franczyzy, zarabiając 5 Centów na każdym sprzedanym kurczaku wg jego receptury.
Klienci ustawiali się w kolejkach po serwowane dania, nie tylko ze względu na smak, ale także na nietypową reklamę restauracji. Twórca przepysznej panierki z kurczaka był często ubrany w charakterystyczny południowy strój sprzed wojny secesyjnej. Wizerunek Sandersa w tego rodzaju ubiorze do dzisiaj uwieczniony jest w elemencie logo.
Logo KFC. Historia
Mimo niezmiennej receptury panierki z kurczaka, logo KFC przeszło na przestrzeni lat kilka metamorfoz. Pierwsze logo z uśmiechniętym Panem Colnelem powstało w 1952, kiedy otworzył swoją drugą restaurację i nie spodziewał się żadnych kłopotów i przełomu, jakie miały nadejść w 1955 roku.

Na pierwszym logo KFC nie widniał tylko „skrót”, lecz cała nazwa restauracji. Wizerunek założyciela znajduje się po prawej stronie napisu. Rozmieszenie elementów zmieniało się jednak w zależności od miejsca stosowania logo, nie tracąc przy tym spójności przekazu.
Pierwszy rebranding marki dokonano w 1978 roku. Logo KFC wciąż przypomniało stylistycznie starą wersję, jednak zmienił się zdecydowanie jego układ. Wizerunek Sandersa przemieszczony został na lewą stronę. Logotyp zmienił trochę czcionkę na bardziej nowoczesną, a sam napis umieszczono „w szeregu”, jeden wyraz pod drugim. Modyfikacja ta pomogła uzyskać proporcjonalny kształt znaku, dzięki czemu stał się on bardziej elastyczny w użytkowaniu.

Znaczna rewolucja wizerunkowa loga KFC nastąpiła w 1991 roku. Z poprzednich rebrandingowych modyfikacji pozostał jedynie wizerunek Sandersa. Logotyp został skrócony tylko do 3 pierwszych liter marki. Oprócz tego został dodany wyrazisty, czerwony kolor (ALARM! dobre kurczaki), elementy graficzne. Był to początek wielkiej kampanii, mającej na celu spójnego przekazu marki na całym świecie.

W 1997 roku ponownie została dokonana zmiana loga KFC. Znacząco został zmieniony kształt, nie tracąc jednak spójności z poprzednim znakiem. Nieco „ostudzono” Wizerunek Sandersa. Został on nieco poddany „liftingowi”, przez usunięcie zbędnych, „mimicznych znaków ekspresji twarzy”, co nadało niezwykłej dynamiki całości znaku. „Ostudzono” także barwy logo – dodano granatowe elementy, zmieniono także odcień czerwonego na znacznie spokojniejszy.

Dziesięć lat później, granatowy motyw logo KFC zniknął z pola widzenia, ustępując miejsca czerni. Uśmiechnięty Pan został ubrany dodatkowo w czerwony fartuszek z 3 paskami (jednak to nie jest kryptoreklama Adidasa, tylko symbolizuje trzy słowa, będące nazwą marki). Tło całego wizerunku stanowi trapez. Logo zostaje używane w wielu wersjach, nie zawsze w parze z nazwą KFC. W jej miejsce czasami pojawiają się slogany reklamowe jak np. „so good”. Taka wersja logo funkcjonuje do dziś.

Podsumowując logo KFC od 1952 roku przeszło niemałą metamorfozę Zmieniano je w sumie 4 razy. Jednak stałym jego elementem został wizerunek uśmiechniętego założyciela, a także skojarzenie jakie przynosi sama marka – pyszna panierka kurczaka.
