Chanel No 5 to jeden z najpopularniejszych zapachów. Jeden flakon tych perfum jest sprzedawany na świecie co 30 sekund. Używała ich nawet Marilyn Monroe! Na szczególną uwagę zasługuje szata graficzna, która do dnia dzisiejszego uznawana jest za symbol szyku i elegancji. Po lekturze naszego artykułu dowiecie się skąd została zaczerpnięta inspiracja graficzna i wiele więcej…
Chanel No 5 – historia najpopularniejszych perfum świata
Perfumy Chanel No 5 powstały z inicjatywy właściciela marki – Coco Gabrielle Chanel, która uważała, że „kobieta bez perfum jest kobietą bez przyszłości”.
Jej celem było stworzenie nowoczesnego na ówczesne czasy zapachu, przeznaczonego wyłącznie dla kobiet. Chanel powierzyła to znanemu w tej branży Francuzowi o rosyjskich korzeniach – Ernestowi Beaux. W efekcie stworzył on pierwsze perfumy Chanel No 5 będące kompozycją zapachu, która dzięki użyciu 80 składników miała wyrażać skomplikowaną i bogatą naturę kobiety…
Nieprzypadkowe „No 5”
Dla każdego z nas nie jest zagadką, dlaczego na etykiecie flakony widnieje napis „Chanel”, ale nie każdy wie skąd wziął się napis No 5. Oczywiście numer ten nie jest przypadkowy. Zgodnie z legendą perefumiarz Beaux stworzył kilkanaście propozycji zapachowych wśród których najbardziej przypadła do gustu Coco piąta próbka. Inne źródła mówią, że Chanel była przesądna i wierzyła w szczęśliwą moc piątki…
“CC” Logo Chanel
Na korku niektórych wersji perfum Chanel No 5 można zobaczyć dwie litery “C”, które są ze sobą z połączone w “specyficzny sposób”. Spostrzegawczy odbiorca zauważy, że połączenie tylnej części liter tworzy w obszarze “neutralnym” tajemniczą literę “o”, być może nawiązującą do imienia „Coco”. Ten znak został zaprojektowany przez samą właścicielkę i z powodzeniem jest używany do dnia dzisiejszego. Czym jednak inspirowała się Coco Chanel przy tworzeniu swojego ponadczasowego logo?
Teorie są różne. Jedna z nich mówi, że logo zostało zainspirowane wejściem do nicejskiego zamku Chateau de Cremat, który należał do jej przyjaciółki – Irene Bretz.
Według innych informacji logo Coco Chanel nawiązuje do nazwiska mężczyzny, który był jej największą miłością – Artura “Boya” Capela. Gabrielle nigdy o nim nie zapomniała, dlatego też na kartkach w pracowni często wypisywała swoje imię i nazwisko ukochanego, aż w końcu skrzyżowała pierwsze ich litery, co miało oznaczać połączenie z Capelem.
Inna legenda głosi, że logo przypomina stylem kształt witrażów w Kościele Aubazine w Corrèze. Coco Chanel mieszkała blisko, w sierocińcu „Zgromadzenia Najświętszego Serca Maryi”, co wiązało się z częstym pobytem w świątyni. Dlatego istnieje prawdopodobieństwo, że miało to wpływ na estetykę i symetrię logo.
Trzecia teoria głosi, ze sławne “CC” ma swoją genezę w monogramie króla Francji Henryka II i Catherine de Medicis. Która z tych hipotez jest najbardziej prawdopodobna? Oceńcie sami.
Niezwykła estetyka całokształtu
Szata graficzna etykiety Chanel No 5 nie jest żadnym “majstersztykiem”, ale mimo tego osiągnęła sukces. Na przestrzeni lat była nieznacznie zmieniana. Czasami “odświeżano” czcionkę, zmieniając jej wielkość, rozmieszczenie symboli i ogólną przestrzeń. Jednak od ponad 90 lat szata graficzna No 5 wierna jest uniwersalnemu połączeniu czerni i bieli. Czerń to kolor zarezerwowany dla napisów, natomiast biel jest kolorem tła. Jedynie uległo zmianie to kształty flakoników ich kolor. Przykładem tego jest choćby najnowsza edycja limitowanej serii perfum, którą charakteryzuje bordowy flakon.