Kontakt
Facebook

Irańskie plakaty reklamowe

Iran, dzisiaj utożsamiany głównie z restrykcyjnym islamem oraz narastającymi protestami przeciwko istniejącym zasadom, posiada bogatą historię, w której plakaty odgrywały istotną rolę jako potężne narzędzia propagowania różnorodnych ideologii. Stanowiły one wyraz ideologiczny w okresach rewolucji, konfliktów i przemian społecznych.
W naszym artykule pragniemy przenieść czytelników w fascynujący okres historii Iranu, kiedy to ten kraj zaczerpywał inspirację z Zachodu. W tych latach kobiety miały swobodę uczestniczenia w edukacji i wyrażania swoich przekonań, nie będąc narażonymi na ryzyko represji obyczajowych. To były czasy, gdy na ulicach Iranu zamiast tradycyjnych burek dominowały minispódniczki.W naszym artykule przybliżymy unikalny okres w historii Iranu, w którym ewoluujące wartości i wpływy kulturowe wyraźnie kształtowały społeczeństwo, rzucając nowe światło na oblicze tego kraju.

Iran – geneza zachodnich inspiracji na plakatach

Plakaty reklamowe zawsze są odzwierciedleniem kultury, otoczenia, a nawet polityki w państwie, gdzie pełnią role nośników informacji. Doskonałym przykładem tej zasady jest Iran, w którym historia rewolucji sięga 1953 roku. Wówczas amerykańskie i brytyjskie służby specjalne wywołały zamach stanu w celu uniknięcia nacjonalizacji przemysłu naftowego. Od tego czasu rządy objął Mohamad Reza Pahlawi, który priorytetowo traktował stosunki z USA i rozpoczął tzw. „białą rewolucję” – zapoczątkowano walkę z analfabetyzmem, kobiety otrzymały prawa wyborcze oraz inne swobody. Odzwierciedlenie zmian w tym czasie można zauważyć na różnego rodzaju irańskich plakatach reklamowych z tego okresu.

To nie są amerykańskie plakaty filmowe. To są irańskie reklamy kinowe w latach 60/70-tych | źródło https://mubi.com/notebook/posts/movie-poster-of-the-week-iranian-cinema-of-the-60s-and-70s
Sofia Loren i Brigitte Bardot? Nie, to są perskie piękności na irańskich plakatach reklamowych z lat 70-tych | źródło: https://www.mdig.com.br/index.php?itemid=36302
Krótkie szorty, „odważne pozy damsko-męskie na irańskich plakatach nie były niczym zakazanym do końca lat 70-tych | źródło: https://www.repubblica.it/esteri/2015/12/17/foto/irriconoscibile_iran_il_look_delle_donne_negli_anni_70-129608404/1/
Irańska reklama Avonu z późnych lat 60-tych | źródło: https://pl.pinterest.com/pin/535154368232778298/
Reklama bielizny w Iranie z lat 70-tych | źródło: https://pl.pinterest.com/pin/130745195423249100/

Zmierzch wolności irańskich plakatów

Od okresu wcześniej wspomnianej białej rewolucji, która dała początek zacieśnienia stosunków amerykańsko – irańskich aż do przewrotu władzy w 1979 roku, Iran był monarchią konstytucyjną. Przewrót spowodowany był rzekomo niezadowoleniem z ówczesnych rządów – biednych mieszkańców, uczonych religijnych oraz klas bazarowych. Wskutek tego wydarzenia powstała Islamska Republika Iranu. Zmiany nastąpiły także w przekazie plakatów. Wówczas zaczęły one służyć jako środki mobilizacji i komunikacji podżegające do rewolucji, oraz m.in. wojny irańsko-irackiej (1980-88). Bardzo popularną tematyką w irańskich plakatach politycznych aż do obecnych czasów
jest „oczernianie zachodu”.

Plakat promujący „Islamską Republikę Irańską ”z 1979 roku | źródło: https://www.researchgate.net/figure/1-A-mural-of-1980s-90s-in-Iran-Hijab-A-shell-for-a-pearl-From-authors-collection_fig1_322988267
Od 1979 roku irańskie kobiety na plakatach reklamowych były przedstawiane głównie w roli „matki” lub „opiekunki domu”. Konserwatywne stroje zasłaniały wszystko z wyjątkiem twarzy i dłoni | źródło: https://iranwire.com/en/society/61057/
Irański plakat z lat 80-tych „oczerniający” Amerykę | źródło: https://www.lib.uchicago.edu/collex/exhibits/graphics-revolution-and-war-iranian-poster-arts/demonizing-enemy/
Chomeini (przywódca Iranu w latach 1979-1989) przepędza władze Zachodu… | źródło: https://www.lib.uchicago.edu/collex/exhibits/graphics-revolution-and-war-iranian-poster-arts/demonizing-enemy
Współczesny plakat młodzieżowej irańskiej grupy opozycyjnej. Zaprezentowano na nim zdecydowane poparcie do Zachodu. | źródło https://www.huckmag.com/perspectives/activism-2/iran-liberal-youth-grassroots-revolution-activism

Plakaty w Iranie – walka o wolność 2022

Mimo wciąż „antyzachodniej” narracji rządu, coraz więcej irańskich obywateli zaczęło tęsknić za czasami swoich rodziców i dziadków, za równymi prawami oraz swobodami. Protesty, które znacznie nasiliły się od października 2022 roku, stały się regularnym elementem irańskiej codzienności. Obecnie główną tematyką irańskich plakatów są ofiary systemu politycznego, hasła przeciwko władzy, a nawet „zmartwychwstała miłość” do Ameryki. Czyżby szykowała się kolejna rewolucja obyczajowa? Ostatnie wydarzenia zmierzają do obalenia obecnych rządów, a także zwróciły oczy całego świata na Iran.

XXI wiek zapoczątkował zmiany w mentalności podejścia do roli kobiet w Iranie. Powyżej plakat z 2013 roku promujący zakładanie start-upów przez irańskie kobiety. Jest to zdecydowany krok w stronę oswobodzenia obyczajów irańskiej płci pięknej. | źródło: http://www.payvand.com/news/19/jan/1047.html
Irańska reklama popularnego szamponu „Sunsilk” z 2018 roku. Modelka ma na sobie strój zakrywający wszystkie „kuszące” części ciała, jednak odważne barwy i wyrazista spinka przy hijabie, zdecydowanie kontrastują z zasadami irańskiego szariatu narzuconego przez władzę | źródło: https://9gag.com/gag/aD0GOjB
Zabójstwo Mashy Amini z powodu ubioru niedostosowanego do irańskiego reżimu, spowodowało falę protestów oraz zwróciło oczy całego świata na Iran | źródło: https://www.thecourier.com.au/story/7923448/iranian-community-plea-for-support-to-help-countrys-fight-for-freedom/
Irańska grafika przedstawiająca kobietę, która swobodnie odkryła włosy przed irańskimi „służbami moralności” | źródło: https://www.artstation.com/artwork/o2vZQz
13 marca 2023
Brakuje ci klientów?
Postaw na dobrą
reklamę

Dowiedz się więcej
o projektowaniu grafiki
Trendy graficzne w 2023 roku
15 marca 2023

Trendy graficzne od zawsze były kształtowane przez kreatywne umysły, które potrafiły wyłapywać „ducha obecnych czasów”. W ostatnich latach pandemia przyczyniła …

Murale reklamowe – trend po koronawirusie
15 kwietnia 2020

Pandemia koronawirusa zaskoczyła nas wszystkich, spowodowała zastój w wielu branżach, w tym także reklamowej. Jednak jak większość zdarzeń w historii …

Uchwała Krajobrazowa w Gdańsku – nowe regulacje reklamowania lokali. Wysokie kary za niedostosowanie się!
06 marca 2020

Gdańsk w trosce o poprawę krajobrazu wprowadził regulacje dotyczące zmian w przestrzeni publicznej. Pierwsze tego rodzaju regulacje wprowadzono już w …