Współcześnie każda firma, która „idzie z duchem czasu” dba o treść w każdym nośniku informacji, a szczególnie w Internecie. Sprzymierzeńcem rozwoju marketingu internetowego jest tzw. „content marketing”, często niesłusznie mylony z „copywritingiem”. W czym tkwi błąd tego rodzaju porównań i co to jest content marketing? Tego dowiecie się po przeczytaniu naszego artykułu.
Copywriting, a content marketing. Jakie są różnice?
Copywriter często błędnie uważany jest za osobę, która zajmuje niższe stanowisko niż Content Manager. Oczywiście jest to niesłuszne stwierdzenie.
„Copywritingiem” tłumacząc najprościej określa się pisanie tekstów i tworzenie sloganów reklamowych, których celem jest zachęcania obiorcy do kupna lub skorzystania z danej usługi/produktu. Jest ona jednym z elementów bezpośredniej forma reklamy, wchodzącą w skład content marketingu. Działania content marketingowe polegają na realizowaniu strategii, opierającej się nie tylko na tworzeniu atrakcyjnych i przydatnych treści, ale także na ich dystrybucji do wybranej grupy docelowej. Osoba wykonująca tego rodzaju działalność odpowiedzialna jest za kontakt z wydawcami oraz regularne monitorowanie efektów. Natomiast zadaniem copywritera jest dokładne odzwierciedlenie założonej wizji strategicznej, w sposób oddający charakter kampanii w tworzonych treściach. Odpowiednia synergia działań copywriterskich z content marketingiem może przynieść ogromy sukces – generować zadawalające zyski oraz wzmocnić komunikację z klientami.
Content marketing – nie tylko tekst
Jak było wspomniane wcześniej, głównym zadaniem content marketingu jest przyciągnięcie jak największej liczby zainteresowanych, a także uzyskanie miana eksperta w danej dziedzinie. Kluczem do sukcesu są przede wszystkim unikalne treści, które zagwarantują długo terminową relację z odbiorcami.
Content marketing to nie tylko komunikaty tekstowe, ale także wiadomości wizualne i multimedialne (animacje, infografiki, webinary, virale itp.).
Jest to element „brandingu” – tzw. działań polegających na budowaniu wartości marki. Dobrym sposobem jest np. umieszczanie odnośników do witryny klienta, dzięki czemu można wygenerować bezpośredni ruch, a także uzyskać wysokie miejsce w rankingach wyszukiwarek. Jego treść nie powinna być „sztywna” – powinna uczyć, zabawiać, edukować – robić wszystko, żeby zostawić użytkownika na witrynie oraz zachęcić do subskrypcji.
Content Marketing – cichy PRowiec
Rolą Public Relations jest kształtowanie pozytywnej relacji firmy/marki z odbiorcami. Content Marketing jest jednym z narzędzi PR. Jego celem jest dbanie o wizerunek marki i jej rozpoznawalność. PR i Content Marketing różnią się jednak zakresem działania . Content Marketing obejmuje nieco szerszy zakres niż PR, a także szybciej dociera do odpowiednich odbiorców. W osiągnięciu tego celu pomocne są nie tylko internetowe kanały dystrybucji, ale także specjalne narzędzia do monitorowania efektów działań marketingowych w Internecie. Teoretycznie PR-owcy bez internetowych narzędzi mogą mieć problem z uzyskaniem wiarygodnej opinii o marce.
Dobry Content Manager – po czym można rozpoznać
Dobry Content Manager powinien być kreatywny pod każdym względem. Szczególnie pożądana na tym stanowisku jest bardzo cenną umiejętność stworzenia odpowiedniego przekazu, który pozwoli zrealizować zaplanowane cele marketingowe. Powinien również posiadać cechy dobrego psychologa, aby móc trafnie oceniać zachowania i oczekiwania osób grupy docelowej. To wszystko wymaga pracochłonnych i wnikliwych analiz. Na tym stanowisku przyda się nieprzeciętna intuicja, która pomoże nie tylko trafić do potencjalnych klientów, ale także stworzy odpowiedni zespół. Umiejętne „dozowanie wiedzy”, wykorzystywanie talentów współpracowników jest bardzo istotnym elementem w drodze na szczyt w branży.