Kolory w reklamie - Creative Heads
Kontakt
Facebook

Kolory w reklamie

Kolory w reklamie

Kolory już od pradawnych czasów miały istotne znaczenie w komunikacji. Artyści, a zaraz po nich marketingowcy zaczęli wykorzystywać barwy do wzbudzania pożądanych emocji. Odpowiednio dobrana kolorystyka potrafi dodać energii, uspokoić…a nawet pomóc podjąć decyzje. Ponad połowa klientów wybiera produkt kierując się jego kolorem. Kolory w reklamie to bardzo ważny nośnik wartości marki, dlatego też każda firma powinna traktować ich dobór poważnie.

Dobry kolor w reklamie – kliknij mnie

Sprzedaż coraz częściej z tradycyjnych sklepów przenosi się do Internetu. Wraz z tym wzrasta „internetowa” konkurencja, a kluczem do kliknięcia przycisku „CTA” (Call to Action) jest jego widoczność. Każda poważna firma ma odpowiednią kolorystyczną strategię, której celem jest zdobycie jak największej liczby zainteresowanych.
Dlatego dobrym rozwiązaniem jest stosowanie kontrastów. Jeżeli nasz serwis jest w stonowanych barwach, warto użyć nieco bardziej krzykliwego koloru, np. pomarańczowego lub czerwonego żeby zwrócić uwagę potencjalnego klienta.
Nie powinniśmy bać się używać różnych „kierunkowskazów” graficznych takich jak np. odpowiednio skonstruowanych strzałek w kolorze pozornie nie pasującym do kolorów firmowych.
Miejsca gdzie nie mamy możliwości edycji koloru przycisku CTA jak np. na Facebooku (niezmiennie niebieski, jak większa część serwisu), nie przyciągają wzroku użytkownika w pożądane miejsce. W takich przypadkach powinniśmy zwrócić uwagę potencjalnego klienta przez elementy, którą możemy edytować, np. przyciągającą wzrok grafiką w żywych kolorach.
Kolory najczęściej używane na internetowych buttonach to czerwony, pomarańczowy, żółty i zielony.

kolory w reklamie
Przyciski CTA powinny zwracać uwagę użytkownika poprzez wyraziste kolory i graficzne „kierunkowskazy” | Źródło: http://www.ades3510.unt-ixd.com/2017/09/06/call-to-action-buttons/

Znaczenie koloru w reklamie – wiek, geografia i tradycja

Oczywiście nie ma żadnego złotego środka, uniwersalnych skojarzeń z danym kolorem. Jest to zależne od indywidualnych preferencji grupy docelowej, determinowanych wiekiem, płcią, miejscem zamieszkania, tradycją itp.
Według badań młodsza grupa docelowa będzie reagować najsilniej na wyraziste kolory takie jak żółty, pomarańczowy i czerwony. W grupie starszych klientów najmniejsze powodzenie będzie mieć kolor żółty, a największe kolory blade, stonowane.
Kobiety rozróżniają więcej kolorów niż mężczyźni. Płeć męska widzi niebieski, .a żeńska granatowy, turkusowy, kobaltowy. Dlatego też gdy naszą grupą docelową są kobiety lepiej używać bardziej złożonych barw. Do mężczyzn natomiast może trafić mniej złożony kolorystycznie przekaz, jednak należy uważać żeby nie kojarzył się jednoznacznie. Niedopuszczalne jest np. używanie różowego jako wiodącego koloru w reklamie przeznaczonej wyłącznie dla mężczyzn.
Osoby zamieszkujące „słoneczne” rejony świata zdecydowanie bardziej wolą kolory kojarzące się z ich klimatem – żywe, jasne i ciepłe. Mieszkańcy chłodniejszych rejonów wybierają kolory zimne, bardziej kojarzące się ze śnieżną bielą i lodowcem.

ciepłe kolory w reklamie
Osoby zamieszkujące ciepłe kraje wolą „ciepłe” barwy, a mieszkańcy chłodnych rejonów „zimne”. | Źródło: https://twojdom.eu/cieple-kolory

Znaczenie kolorów różni się odbiorem zależnie od kręgu kulturowego. Musimy to uwzględnić, gdy naszą grupą docelową są osoby spoza naszego kręgu kulturowego. Czerwony od czasów starożytnego Rzymu kojarzy się z władzą za sprawą koloru szat władców i senatorów. W chińskiej kulturze ten kolor kojarzy się ze szczęściem i bogactwem, a w Zambii z krwią, burzą i niebezpieczeństwem. Mimo, że wzbudza emocje o różnym charakterze – wspólnym mianownikiem jest ich intensywność. Niezależnie od kultury kolor ten jest zauważalny. Dlatego też używany jest do nagłówków promocyjnych typu: „okazja”, „obniżka” itp. W reklamach czerwony często nadaję zmysłowy i drapieżny charakter – czerwona sukienka, szminka, oświetlenie. Czasami nawet przywodzi na myśl usługi związane z prostytucją. Na innych znakach perfekcyjnie informuje o zagrożeniu (znak stop, wysokie napięcie).

kolor czerwony w reklamie
Kolor czerwony ma różne znaczenia, ale zawsze wzbudza silne emocje | Źródło: www. Printerest.com

Kraje zachodnie kojarzą często biały z czystością, dobrocią a niektóre azjatyckie z nieszczęściem, żałobą (stąd może motyw białej flagi?). Fioletowy w kulturze chrześcijańskiej kojarzy się przede wszystkim z Adwentem, czyli okresem oczekiwania na nadejście Chrystusa. Oznacza refleksje i tęsknotę. W krajach arabskich fiolet to kolor kojarzący się z brakiem męskości i prostytucją.
Choć świat dzieli się pod kątem kulturowym i geograficznym, łączy ich to samo niebo, a właściwie jego kolor. Przez fachowców kolor niebieski uznawany jest za najbardziej uniwersalną barwę na świecie. Często wybierany jest jako „pierwszy” ulubiony kolor. Ponad 50% flag na świecie zawiera element w tym kolorze. Sama ziemia jest w większości „niebieska” poprzez znajdujące się na jej powierzchni oceany, morza, rzeki, jeziora. Jego znaczenie ulokowane jest w czasach świetności starożytnego Rzymu, kiedy to dowódcy nosili płaszcze w kolorze niebieskim. Jest to kolor używany często przez firmy, które chcą być kojarzone w świadomości klientów ze „stabilizacją” np. agencje ubezpieczenia, firmy lotnicze, marki kojarzone z czystością i wodą.

niebieski kolor w reklamie
Niebieski kolor w większości kręgów kulturowych wzbudza pozytywne wrażenia, dlatego też wiele firm wykorzystuje jego potencjał marketingowy | Źródło: http://printologia.pl/uniwersalny-kolor-niebieski-go-wykorzystac-projektowaniu-materialow-reklamowych/

Nie możemy zapomnieć o tym, że kolor może nabrać zupełnie innego znaczenia dzięki odpowiednim połączeniom. W zależności od efektu jaki chcemy osiągnąć powinniśmy odpowiednio przemyśleć strategię kolorystyczną naszej marki. Oczywiście temat znaczenia „kolorów w reklamie” nie został w tym artykule do końca wyczerpany. Zagadnienia związane z kolorami wymagają więcej uwagi, dlatego też niejednokrotnie wrócimy do tego tematu na naszym blogu.

29 listopada 2018
Plakat na wczoraj?
My się tym zajmiemy!

Dowiedz się więcej
o projektowaniu grafiki
Trendy graficzne w 2023 roku
15 marca 2023

Trendy graficzne od zawsze były kształtowane przez kreatywne umysły, które potrafiły wyłapywać „ducha obecnych czasów”. W ostatnich latach pandemia przyczyniła …

Irańskie plakaty reklamowe
13 marca 2023

Iran, dzisiaj utożsamiany głównie z restrykcyjnym islamem oraz narastającymi protestami przeciwko istniejącym zasadom, posiada bogatą historię, w której plakaty odgrywały …

Murale reklamowe – trend po koronawirusie
15 kwietnia 2020

Pandemia koronawirusa zaskoczyła nas wszystkich, spowodowała zastój w wielu branżach, w tym także reklamowej. Jednak jak większość zdarzeń w historii …