Krem Nivea uznawany jest za najbardziej uniwersalny kosmetyk na świecie. Używają go zarówno kobiety, jak i mężczyźni niezależnie od wieku. Chwalą go sobie również osoby z różnym rodzajem i kolorem skóry. Współcześnie krem kojarzy się z białym logo i niebieskim kolorem opakowania, lecz nie oznacza to że zawsze charakteryzował się takim wizerunkiem. Po lekturze naszego artykułu dowiecie się czy barwy niebiesko-białe zawsze były znakiem rozpoznawczym Nivea.
Nivea. Polskie korzenie historii najpopularniejszego kremu na świecie
Choć każdy zna krem Nivea, mało kto wie, że w historii jego stworzenia pojawił się także polski wątek. Wszystko to za sprawą gliwickiego farmaceuty Oskara Troplowitz’a, który zakupił od niemieckiego chemika dr Issaca Liftusa patent na wytwarzanie eucerytu. Bazując na tej substancji Troplowitz wspólnie z dermatologiem Paulem Gersonem Unną opracowali recepturę kremu Nivea. Jego nazwa została zapożyczona z języka łacińskiego( „nix, nivis”) i oznacza śnieżnobiały.
W roku 1911 koncern Beiersdorf AG z Hamburga rozpoczął produkcje kremu Nivea na masową skalę. Następnie po 3 latach krem ten można było już kupić bez problemu w 34 krajach. Od ponad stu lat jest kosmetykiem znajdującym swoje miejsce w szafkach łazienkowych i kosmetyczkach swoich klientów z różnych części globu.
Czy logo i opakowanie kremu Nivea zawsze było takie same?
Obecnie znakiem rozpoznawczym kremu Nivea jest kombinacja niebieskiego koloru opakowania i śnieżnobiałego logo. Jednak czy taka wersja identyfikacji graficznej istniała od zawsze? Oczywiście, że nie. Pierwsze opakowanie kremu Nivea było żółte, miało logo i inne napisy w kolorze ciemnozielonym. Charakterystyczne były także czerwono-zielone secesyjne zdobienia. Taki wizerunek opakowania miał pasować do modnego wówczas wizerunku kobiety delikatnej zwanej „femme fraligle”.
Pierwsza metamorfoza logo i opakowania kremu Nivea nastąpiła w 1925 roku. Bodźcem do zmiany był nowy duch epoki wkraczający w pokolenie międzywojenne. Wówczas modny stał się ideał kobiety wyemancypowanej, energiczniej, nie bojącej się pokazać swojej „odważniejszej natury”. Połowa lat 20 XX wieku to narodziny twórczości Coco Chanel oraz nowych uwarunkowań technologicznych. W tamtych czasach było do wyboru kilka barw, którymi można było koloryzować metalowe opakowania. Nowa koncepcja graficzna kremu została opracowana przez Juana Gergoria Clausena, ówczesnego kierownika działu reklamy w firmie Bieresdorf. To on wybrał własnie te dwa kolory: niebieski i biały, ponieważ skojarzył je z wodą, niebem, żaglami, morską bryzą oraz beztroską. Zaprojektował także charakterystyczną czcionkę logo. W jego typografii do dzisiaj obowiązują ścisłe reguły: odległość między „N” i „I” musi stanowić dokładnie jedną piątą długości litery „I”.
Na przełomie lat 30 i 40 „biało-niebieską” koncepcję wizerunku kremu rozwinęła Elly Heuss-Knapp, która tworzyła reklamy dla marki Nivea. Od tego czasu opakowanie Nivea nigdy nie przeszło tzw .”drastycznej” metamorfozy i do dzisiaj uznawane jest za ikonę światowego designu.