Sport to zdrowie, ale tylko wtedy gdy uprawiamy go w komfortowych warunkach i ubraniach. Adidas to jedna z firm, która od kilkudziesięciu lat dba o jakość i sprzedaje masowo części garderoby sportowej. Jest to marka dobrze znana wszystkim maniakom sportu. W artykule przedstawimy historię trzech pasków, które są znakiem rozpoznawczym logo Adidasa.
Historia Brata Pumy
O marce Adidas wspominaliśmy już w artykule o logo Pumy. Została ona stworzona przez Adolfa Dasslera, brata Rudolfa, który był założycielem „tejże” Pumy. Nietrudno zauważyć, że sama nazwa „Adidas” powstała ze zdrobnienia od imienia Adolf (Adi) i nazwiska Dassler (das). Kluczem do fenomenu tej znanej na całym świecie marki było zastosowanie pomysłowego, choć prostego zabiegu, który wyróżnił obuwie Adidasa. Pod koniec lat 40 XX wieku wszystkie buty sportowe, niezależnie od firmy wyglądały podobnie – były wykonane z czarnej skóry, a z boku miały wszyty wzmacniający pasek. Adolf wówczas, w celu wyróżnienia swojego obuwia postanowił doszyć z boku jeszcze dwa paski, które do dzisiaj są znakiem rozpoznawczym Adidasa. Warto dodać, że w tamtych czasach na podobne rozwiązanie wpadła także inna popularna firma obuwnicza – Karhu, która jednak bez problemu zgodziła się na wyrzeczenie przywileju „trzech pasków” za niewielką sumę pieniężną.
Obecnie Adidas jest jest jedną z najpopularniejszych marek na świecie, a jej „twarzami” są największe gwiazdy sportu, mody, kina, muzyki, a nawet członkowie kontrowersyjnego klanu Kardashian. W Polsce słowo „adidas” w potocznej mowie często utożsamiane jest z butami sportowymi różnego rodzaju, nie tylko wywodzącymi się z „rodowodu” przedsiębiorstwa założonego przez Adolfa.
Historia znaku graficznego Adidas
Najbardziej charakterystycznym elementem produktów marki są trzy proste czarne paski, których początek „idei przeznaczenia” został opisany w poprzednim śródtytule. „Paski” są stałym elementem znaku graficznego już od ponad sześćdziesięciu lat.
W 1972 roku powstał znak przedstawiający koniczynę (Trefoil). Po raz pierwszy w takiej formie został oficjalnie pokazany w Monachium na letnich igrzyskach olimpijskich. Koniczyna według ówczesnych przekonań miała pokazać różnorodność marki. Niektórzy uważają, że kształtem nieco przypomina „koronę”, a wpływ na taką interpretację znaku mógł mieć fakt, że powstał on w czasie rozkwitu firmy. Oczywiście w koniczynie nie mogło zabraknąć motywu „3 pasków”, które wypełniają jej wnętrze. Ten znak graficzny używany jest do dzisiaj na produktach należących do linii Originals.
W 1997 roku marka wprowadziła w swojej ofercie linie produktów o większej niż dotychczas wydajności. Miało to także wpływ na odświeżenie logo. Firma stworzyła znak, który składał się z trzech ukośnych pasków o wspólnej podstawie. Konstrukcja znaku graficznego miała przypominać górę – symbol trudności i mocy. Jego przesłanie miało być skierowane do klientów, którzy kupują produkty marki po to by pokonać nawet z pozoru niemożliwe do uniknięcia przeszkody. Dzięki temu komunikatowi znak ten prócz sygnowania ogromnej liczby sprzętu i ubrań marki, zostawił stały ślad w świadomości kultury masowej.
mapping 3d
Od blisko 15 lat firma najczęściej sygnuje swoje produkty uproszczoną wersją logo, które najbardziej przypomina swoje pierwotne wcielenie. Zmiana znaku graficznego była także symbolem ekspansji Adidasa m.in. poprzez przejęcie konkurencyjnej marki Reebok, które miało miejsce w 2006 roku.
Najpopularniejsze do dzisiaj logo składa się z prostego, klasycznego logotypu, któremu towarzyszą obok trzy, położone poziomo paski. Każdy klient, który w ostatniej dekadzie kupił jakiś produkt tej marki bez wątpienia rozpozna znak graficzny na etykietach i pudełkach.
Nowe logo Adidas na Mundialu w Katarze 2022
Pierwsze pogłoski na temat nowego znaku firmowego marki Adidas pojawiły się już 1 kwietnia 2020 roku. Wbrew pozorom zapowiedź nowego loga nie okazała się żartem prima aprillisowym, ale prawdą. Oficjalnie jego premiera z tzw. „przytupem” ma mieć miejsce na mundialu w Katarze. Nowy znak Adidasa to po prostu sam charakterystyczny „sygnet” , bez napisu z logo sygnującym linie sportów wyczynowych. Ciekawostką jest to, że przed oficjalną premierą, już na początku 2022 roku został otwarty sklep z rebrandingowaną wersją znaku Adidas w japońskiej galerii Tokyo Plaza Omotesando Harajuku . „Minimalistyczne logo” od lat jest jednym z najmodniejszych trendów w projektowaniu tego rodzaju symboli wielkich marek. Na tego rodzaju znaki firmowe zdecydowały się też takie marki jak Apple, Reebok i Nike. Według ekspertów, na takie „minimalistyczne logo” mogą sobie pozwolić wyłącznie firmy, które od dłuższego czasu są rozpoznawane na rynku, natomiast dla nowych marek wchodzących dopiero na rynek rekomendowane jest stosowanie tradycyjnych wersji znaków firmowych.
Regały jezdne producent