Marketing i polityka, choć dla wielu laików może nie brzmieć zbyt tożsamo, mają ze sobą wiele wspólnego. Nie jeden polityk bez odpowiedniej strategii marketingowej nie byłby obecnie liderem.
Marketing polityczny – historia
Definicja marketingu politycznego została utworzona po raz pierwszy w 1941 roku. W praktyce pierwsza marketingowa kampania polityczna została przeprowadzona w 1952 roku na potrzeby amerykańskiego kandydata na prezydenta D.D Eisenhowera. Do Europy Zachodniej trend ten w polityce dotarł pod koniec lat 50-tych, początkowo wykorzystywano go podczas wyborów parlamentarnych w Wielkiej Brytanii. Na przełomie lat 80 i 90 – tych podmioty marketingowe powszechnie na różnych szczeblach wyborczych kształtowały kampanie w krajach Europy Wschodniej.
W Polsce techniki marketingu politycznego po raz pierwszy zostały zastosowane przez ruch „Solidarność” w 1989 roku. Wówczas na potrzeby kampanii wyborczej zaangażowano francuskiego specjalistę od marketingu politycznego Jacquesa Séguéla, który w 1995 pomógł także wykreować wizerunek polityczny Aleksandra Kwaśniewskiego.
Marketing polityczny – jak działa?
Zapotrzebowanie na kształtowanie kampanii politycznych poprzez podmioty marketingowe analogicznie wzrasta z rozwojem marketingu dóbr i usług. Obecnie marketing polityczny realizowany jest przez wszystkie formacje polityczne – partie, organy władzy państwowej, organizacje społeczne, struktury opozycyjne, a także przez indywidualnych polityków. Zadaniem podmiotów marketingu politycznego jest uczestniczenie w komunikacji politycznej ze społeczeństwem w formie bezpośredniej, lub przy pomocy mediów masowego przekazu. Marketing polityczny wykorzystuje telewizje, prasę, radio, jednak w dobie ostatnich czasów najbardziej aktywne działania prowadzone są w Internecie. Medium internetowe jest przede wszystkim względnie tanie i ma nieograniczone zasięgi oraz ogromne możliwości kreacji przekazu. Większość polityków posiada konta na popularnych platformach społecznościowych takich jak np. Twitter lub Facebook. Popularne platformy społecznościowe umożliwiają realizowanie specyficznych form promocji, które z łatwością mogą dotrzeć nawet do osób niezainteresowanych danym tematem. Instrumentami marketingowymi wspierającymi działania kampanii politycznych są:
- różnego rodzaju reklamy (także te negatywne, mające na celu oczernianie konkurencji politycznej), które rozpowszechniane są bardzo często w sieci, w konkretnych kampaniach w tv oraz na -plakatach reklamowych bezpośrednie
- kampanie, pomagające w kształtowaniu przyjaznego wizerunku w społeczeństwie, np.
- kampanie indoorowe – bezpośrednie spotkania z zainteresowanym lub rywalami oraz bezpośrednie chodzenie od drzwi do drzwi
- marketing bezpośredni – wysyłanie spersonalizowanych komunikatów coraz częściej pocztą elektroniczną, rzadziej tradycyjną.