Media społecznościowe stanowią coraz większą część naszego życia. Ostatnie doświadczenia związane z pandemią, przyczyniły się do rozwoju social mediów na wielu płaszczyznach biznesowych. W 2022 r. liczba użytkowników kanałów społecznościowych liczyła 4,59 miliarda, to prawie o 2,5 miliarda więcej niż 5 lat wcześniej. W naszym artykule opisaliśmy jakie trendy będą najpopularniejsze w mediach społecznościowych w 2023 roku.
Wzrost wydatków na reklamy w mediach społecznościowych
Social media tworzą stale rozwijające się platformy o skutecznym potencjale reklamowym, dowodem na to jest stale utrzymujący się od 2016 roku trend wzrostowy wydatków na komunikacje marketingową w tego rodzaju nośnikach. W 2021 roku na cyfrowe reklamy wydano ponad 520 miliardów USD. Zgodnie z przewidywaniami ekspertów ten budżet może wzrosnąć w najbliższych latach nawet o 1/3, z czego większość będą stanowić inwestycje w media społecznościowe. Wzrastające zainteresowanie kampaniami w tego rodzaju kanałach jest spowodowane ogromną liczbą danych służących do segmentacji odbiorców, co ułatwia kreowanie bardzo trafnych komunikatów reklamowych. Na przykład Facebook ma aż 52 000 danych na temat każdego użytkownika portalu!
Równość , tolerancja i „szerzenie dobra” ponad wszystkim
Wiele platform społecznościowych ma ogromną skale zasięgu, który odpowiednio wykorzystany może przynieść wiele korzyści społecznych. Popularne kanały social media coraz częściej stają się nie tylko narzędziami biznesu, ale też nośnikami wartości, idei czy pomocy, promując różnego rodzaju akcje charytatywne itp. W celu ochrony osób narażonych na prześladowania, wiele kanałów zamierza w przyszłości zrezygnować z wrażliwego „targetowania” reklam dotyczących takich cech jak np. przekonania polityczne, płci, ras, orientacji seksualnych. Internet coraz częściej ogranicza reklamy oparte na śledzeniu użytkownika. Obecnie niektóre światowe marki takie m.in. Apple usunęły możliwość śledzenia poprzez aplikacje, Google z kolei zapowiada, że w przyszłym roku nie będzie zapisywać plików cookie pozostawionych przez użytkowników.
Linkedin jako platforma pozyskiwania klientów
Linkedin kojarzy się z kanałem społecznościowym, którego celem jest ułatwienie znalezienie atrakcyjnego zatrudnienia dla poszukujących pracy i idealnego pracownika dla pracodawcy. Biznesowy charakter portalu, który nie zawiera „bezwartościowych treści”, jest też coraz częściej skutecznym narzędziem do zdobywania klientów. Badania wielu światowych agencji marketingowych dowodzą, że nawet 80% potencjalnych klientów b2b i b2c pochodzi właśnie z Linkedin. Portal posiada bazę liczącą ponad 830 milionów zarejestrowanych użytkowników, sporą jej część stanowi zarządzająca kadra wyższego szczebla, odpowiedzialna za generowanie leadów sprzedażowych oraz utrzymywanie lojalności klientów. Na Linkedin można publikować swoje spostrzeżenia na temat różnych branż, a także łatwiej znaleźć firmy, z którymi można współpracować na wielu płaszczyznach biznesowych.
TikTok – najpopularniejsza platforma społecznościowa wśród generacji „ Z”
TikTok to platforma, której zasięgi docenił nawet prezydent Andrzej Duda , rozpowszechniając na tym portalu legendarne filmiki ze swoim udziałem. Zgodnie z przewidywaniami liderów rynku mediów społecznościowych popularność TikToka będzie wzrastać wraz z zwiększającym się zasięgiem „generacji Z ” (osób urodzonych międz od 1995 do 2012 r.). Obecnie aż 1/5 pokolenia Z , spędza więcej niż pięć godzin dziennie na TikToku. W 2021 roku tylko niewielki odsetek firm marketingowych uważało TikTok za skuteczną platformę do osiągania celów biznesowych, a już rok później liczba marketerów korzystających z portalu wzrosła prawie o 700%, wśród których ¼ uznała, że jest to najskuteczniejsze narzędzie biznesowe. Wiele prognoz przewiduje, że w 2023 roku popularność Facebooka zmaleje wśród pokolenia Z, natomiast na TikToku wzrośnie aż o 15%. W 2024 roku przychody z reklam na Youtube będą mniejsze niż na TikToku.
Zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych
Media społecznościowe mogą zastąpić tradycyjne sklepy internetowe. Już w najbliższym czasie użytkownicy będą mogli kupować produkty nie wychodząc z aplikacji poprzez Instagrama, Facebooka czy TikToka. Portale te zapewniają, że skonfigurują swoje social commerce w sposób usprawniający procesy sprzedażowe, np. wstawiając bezpośrednie przejście do płatności bankowych. Sprzedaż na kanałach społecznościowych od czasów pandemii systematycznie wzrasta, a w samym USA przewidywane jest, że w 2023 roku liczba kupujących poprzez platformy społecznościowe przekroczy 100 milionów.