Niezobowiązująca wycena
Kontakt
Facebook

Marketing polityczny - co to jest?

Marketing polityczny – co to jest

Marketing i polityka, choć dla wielu laików może nie brzmieć zbyt tożsamo, mają ze sobą wiele wspólnego. Nie jeden polityk bez odpowiedniej strategii marketingowej nie byłby obecnie liderem.

Marketing polityczny – historia

Definicja marketingu politycznego została utworzona po raz pierwszy w 1941 roku. W praktyce pierwsza marketingowa kampania polityczna została przeprowadzona w 1952 roku na potrzeby amerykańskiego kandydata na prezydenta D.D Eisenhowera. Do Europy Zachodniej trend ten w polityce dotarł pod koniec lat 50-tych, początkowo wykorzystywano go podczas wyborów parlamentarnych w Wielkiej Brytanii. Na przełomie lat 80 i 90 – tych podmioty marketingowe powszechnie na różnych szczeblach wyborczych kształtowały kampanie w krajach Europy Wschodniej.

W Polsce techniki marketingu politycznego po raz pierwszy zostały zastosowane przez ruch „Solidarność” w 1989 roku. Wówczas na potrzeby kampanii wyborczej zaangażowano francuskiego specjalistę od marketingu politycznego Jacquesa Séguéla, który w 1995 pomógł także wykreować wizerunek polityczny Aleksandra Kwaśniewskiego.

Pierwsza kampania Solidarności w demokratycznej Polsce została zaprojektowana przez Jacquesa Séguéla. Zdjęcia z Lechem Wałęsą miały być przepustką każdego kandydata Solidarności do parlamentu.
Źródło: https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177333,24851121,plakat-wyborczy-zubozal-tak-bardzo-ze-polityk-zwalnia-sie-dzis.html

Marketing polityczny – jak działa?

Zapotrzebowanie na kształtowanie kampanii politycznych poprzez podmioty marketingowe analogicznie wzrasta z rozwojem marketingu dóbr i usług. Obecnie marketing polityczny realizowany jest przez wszystkie formacje polityczne – partie, organy władzy państwowej, organizacje społeczne, struktury opozycyjne, a także przez indywidualnych polityków. Zadaniem podmiotów marketingu politycznego jest uczestniczenie w komunikacji politycznej ze społeczeństwem w formie bezpośredniej, lub przy pomocy mediów masowego przekazu. Marketing polityczny wykorzystuje telewizje, prasę, radio, jednak w dobie ostatnich czasów najbardziej aktywne działania prowadzone są w Internecie. Medium internetowe jest przede wszystkim względnie tanie i ma nieograniczone zasięgi oraz ogromne możliwości kreacji przekazu. Większość polityków posiada konta na popularnych platformach społecznościowych takich jak np. Twitter lub Facebook. Popularne platformy społecznościowe umożliwiają realizowanie specyficznych form promocji, które z łatwością mogą dotrzeć nawet do osób niezainteresowanych danym tematem. Instrumentami marketingowymi wspierającymi działania kampanii politycznych są:

  • różnego rodzaju reklamy (także te negatywne, mające na celu oczernianie konkurencji politycznej), które rozpowszechniane są bardzo często w sieci, w konkretnych kampaniach w tv oraz na -plakatach reklamowych bezpośrednie
  • kampanie, pomagające w kształtowaniu przyjaznego wizerunku w społeczeństwie, np.
    1. kampanie indoorowe – bezpośrednie spotkania z zainteresowanym lub rywalami oraz bezpośrednie chodzenie od drzwi do drzwi
    2. marketing bezpośredni – wysyłanie spersonalizowanych komunikatów coraz częściej pocztą elektroniczną, rzadziej tradycyjną.
Brytyjski plakat z Donaldem Tuskiem. Przykład „czarnej reklamy” https://warszawskagm.pl/blog/marketing-polityczny-jakie-sa-jego-elementy-techniki-i-strategie/

 

 

Coraz więcej polityków korzysta tez z popularnej platformy z początkowym przeznaczeniem dla nastolatków -„TIK TOK”
źródlo:www.tiktok.pl

 

 

 

29 listopada 2022
Przedstawimy
twoją firmę
nowym odbiorcom

Dowiedz się więcej
o marketingu internetowym
Trendy w mediach społecznościowych 2023
05 grudnia 2022

Media społecznościowe stanowią coraz większą część naszego życia. Ostatnie doświadczenia związane z pandemią, przyczyniły się do rozwoju social mediów na …

Inbound marketing – co to jest?
29 listopada 2022

Rozwijające się stale nowe technologie zaowocowały nowym podejściem w sferze marketingowej. Tradycyjną reklamę coraz częściej zastępuje inbound marketing, działający na …

Marketing automation – co to jest?
31 stycznia 2022

Automatyzacja działań marketingowych jest obecnie jednym z najpopularniejszych trendów w świecie biznesu internetowego. Specjalne oprogramowania bazujące na algorytmach i sztucznej …