Co to jest slogan reklamowy? Często kilka słów, które kojarzymy z jakaś marką, produktem itp. Dużo osób może myśleć „to tylko kilka słów”, jakim cudem warte są one fortunę? Otóż dlatego, że te kilka wyrazów może powiedzieć o wartości naszej marki lub produktu więcej niż niejedna reklama nakręcona przez najlepszego reżysera. Doskonale wiemy, że dobry slogan potrafi zapaść się w pamięci wielu pokoleń. Niektóre wśród nich osiągnęły nawet miana kultu. Jednak kto stoi za najpopularniejszymi sloganami reklamowymi wszechczasów? O niektórych twórcach tego rodzaju haseł dowiecie się po lekturze naszego artykułu.
McDonald – i’m lovin’it
„I’m lovin’ it” to jedno z najpopularniejszych haseł reklamowych na świecie, które liczy już sobie kilkanaście lat i wciąż istnieje w przestrzeni publicznej jako slogan restauracji McDonald. Mało kto jednak wie, że autorem tego chwytliwego hasła jest popularny raper Push-T!. Jednak zanim te trzy wyrazy zostały wykorzystane przez korporację McDonald, były tytułem napisanej przez rapera piosenki Justina Timberlake. Co prawda raper nie pamięta, ile otrzymał wynagrodzenia za prawo do użycia tego krótkiego, lecz skutecznego hasła, jednak możemy się domyślać, że to na pewno nie były to małe pieniądze!
De Beers. Diamond is forever (Diamenty są wieczne)
W zeszłym wieku krążyły legendy, że Marylin Monroe uważała diamenty za najlepszych przyjaciół kobiet. Dlaczego? Być może dlatego, że „diamenty są wieczne”. I to nie tylko jako „kamień”, ale również w formie hasła reklamowego marki De-Beers-doskonale znanej miłośnikom luksusowej biżuterii. Slogan „diamenty są wieczne” został stworzony w 1947 roku przez copywriterkę Mary Frances Gerety z agencji N.W Ayer&Son. Hasło do dzisiaj funkcjonuje w kulturze masowej, zdobyło również zaszczytny tytuł „najlepszego hasła reklamowego w historii” , który został przyznany przez organizacje Ad Age.
Nike. Just do it (Po prostu zrób to)
Czasami najlepsze hasła są zrodzone z przypadku. Dowodem na to jest slogan „Just do it” doskonale znanej marki sportowej Nike. Jego autorem jest założyciel agencji Wieden&Kennedy – Dan Wieden. Pomysł na takie hasło zainspirowane było ostatnimi słowami Garego Gilmora – jednym z bohaterów książki „Piosenka Egzekucyjna”. Jego ostatnim zdaniem przed śmiercią na krześle elektrycznym było „Lets do it”. I tutaj działa także zasada „Ostatni będą pierwszymi”, bowiem ostanie słowo skazańca okazało się numerem jeden jako slogan kojarzący się z jedną najpopularniejszych marek odzieżowych świata.
Carlsberg. Probably the best beer in the world (Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie)
Hasło Carlsberg „Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie” powstało w 1974 roku i wciąż nie traci na popularnosci. Szerszemu gronu odbiorców slogan Carlsberga znany jest od 1980 roku i od tego czasu stało się głównym hasłem każdej reklamy tego produkty. Jego twórcami byli copywriterzy z równie sławnej agencji Saatchi&Saatchi. Agencja ta liczy ponad 80 biur na całym świecie i stworzyła niejedno hasło zdobywając tym samym tłumy odbiorców.
Apple. Think Different (Myśl Inaczej)
W 1996 roku firma Apple przechodziła kryzys. Słupki sprzedaży firmy rosły w odwrotnym kierunku niż pożądany. Wówczas pojawił się niczym anioł zabawienia Carig Tanimoto – ówczesny dyrektor artystyczny TBWAChiatDay i wymyślił hasło „think different”, które stało się kultowym sloganem Apple. Slogan początkowo został elementem kampanii, która hołubiła dla wielkich osobowości takich jak John Lennon, Martin Luther King, Picasso itp. Jej treść przedstawiliśmy poniżej:
„Za tych, co szaleni. Za odmieńców. Buntowników. Awanturników. Niedopasowanych. Za tych, co patrzą na świat inaczej. Oni nie lubią zasad. Nie szanują status quo. Można ich cytować, można się z nimi nie zgadzać; można ich wysławiać, można ich zniesławiać. Ale jednego nie można zrobić – nie można ich ignorować. Bo to oni zmieniają świat. Popychają ludzkość do przodu. I choć niektórzy mogą widzieć w nich szaleńców, my dostrzegamy w nich geniusz. Ponieważ to ludzie wystarczająco szaleni, by sądzić, że mogą zmienić świat… są tymi, którzy go zmieniają.”
„Myśl inaczej” to wciąż najbardziej rozpoznawalne hasło marki, które wyraża misję produktów Apple – zdobywania rynków stylem innym niż wszystkie, a założyciela Apple – Steva Jobsa uczyniło jednym z najlepszych „storytellerów” świata.
Coca Cola. Mistrz dobrych haseł
Coca Cola w swojej ponad 130 letniej tradycji miała sporo ciekawych sloganów.
Najnowszym z nich jest „Taste the feeling” (posmakuj to uczucie). Autorem tego hasła jest Ted Ryan, dyrektor Heritage Communications.
Pierwsze hasło reklamujące Coca Colę zostało wymyślone przez właściciela apteki – Jacobsona, w której została opracowana receptura tego napoju. Brzmiało ono „Pyszny i odświeżający” , które pojawiało się na każdym elemencie związanym z napojem. Było to jedno z najdłużej używanych haseł przez markę.
Hasła Coca Coli były także tworzone „regionalnie”. W Polsce pierwsze hasło reklamowe Coca Coli zostało stworzone w 1982 roku przez Agnieszkę Osiecką i brzmiało „Coca-Cola to jest to” .W 1992 roku wprowadzono drugie hasło „zawsze Coca Cola”. Trzeci slogan „Coca Cola co za radość” powstał 8 lat później, a jego autorem był autorytet dziedzin językoznawstwa – profesor Jerzy Bralczyk.
L’Oréal. Ponieważ jesteś tego warta
Marka L’Oréal sygnuje jedne z najbardziej rozpoznawalnych kosmetyków na świecie. Jej slogan „ponieważ jesteś tego warta” jest równie rozpoznawalny, jednak nie każdy wie że powstał on po prostu z feministycznych frustracji. Został on stworzony w 1973 roku przez wówczas 23 letnia copywriterkę Ilone Specht z agencji w Nowym Jorku. Zainspirowały ją odbywające się na masową skale w tamtym czasie marsze feministek. Lata 70-te ubiegłego wieku wciąż były nieco cięższym okresem dla kobiet, które chciały spełniać się zawodowo. Kobiety nawet jeżeli miały duży potencjał zawodowy, nie zawsze były nie mile widziane na kierowniczych stanowiskach. Specht pracowała z mężczyznami dwa razy starszymi od siebie, a ich męska, seksistowska percepcja postrzegania kobiety nie zawsze jej odpowiadała. Hasło „Jesteś tego warta” to odpowiedź na feministyczne zawirowania nie tylko na scenie politycznej, ale także w codziennym, rutynowym życiu kobiet spełniających się zawodowo.