Perfumy potrafią cieszyć zmysły. Ich woń nie jest widoczna dla oka, ale to nie oznacza, że ich reklamy mają nie cieszyć wzroku. Jak inaczej trafić do serca odbiorcy, który nie może zobaczyć ani dotknąć tego co chcą kupić? Niezwykłym plakatem. Eksperci od reklamy perfum wiedzieli już o tym ponad 100 lat temu. W naszym artykule przedstawiliśmy kilka najstarszych plakatów reklamowych perfum, które wzbudzają podziw nawet w dzisiejszych czasach.
Plakaty wody kolońskiej HOYT’S German Colonge
Woda kolońska HOYT’ S GERMAN to jeden z pierwszych zapachów, który został dystrybuowany na szeroką skalę. Jej esencja została opracowana już w 1868 roku. Bazuje ona do dziś na nutach cytrusowych i kwiatowych. Legendy głoszą. że jest klasycznym „zapachowym amuletem”, który przynosi szczęście gdy spryskamy nim dłonie lub ciało przed grami losowymi. Nazwa „German” wcale nie oznacza, że woda kolońska ma rodowód niemiecki. Tak naprawdę została stworzona w USA i element nazwy „German” jest prawdopodobnie całkiem przypadkowy. Istnieją jednak teorie, że miał podkreślać „twardą” naturę wody. Stereotypowo język niemiecki kojarzony jest z twardym akcentem. Jednak patrząc na pierwsze plakaty reklamowe tego produktu, trudno je skojarzyć z twardym przesłaniem. Wraz z podjęciem decyzji o masowej sprzedaży wody, w 1888 roku ruszyła na terenie Stanów Zjednoczonych kampania promująca HOYT’s German Colonge, której głównym bohaterem były dzieci przypominające rubensowskie aniołki. Plakaty reklamujące wodę były często także w formie jednostronnego kalendarza. Motywem przewodnim wizerunki przedstawionych na to beztroska, niewinność, delikatność…
Lance Parfum Rodo – zakazany zapach
Plakat Lance Parfum Rodo jest jednym z tych, który do dzisiaj uznawać można za mini dzieło sztuk. Jego autorem jest wybitny morawski ilustrator Alfons Mucha, którego prace były wielokrotnie doceniane w branży reklamowej. Lance Parfum Rodo zostały opatentowane w 1987 roku produkowane przez francuskie przedsiębiorstwo Societe Chemique des Usines. Plakat reklamowy przedstawia pełną wdzięku kobietę z przełomu XIX i XX wieku, aplikująca chusteczkę zawartość buteleczki perfum. Taka metoda w ówczesnych czasach była klasycznym sposobem aplikacji zapachów, które następnie wcierano w nadgarstki i szyję. Na plakacie można zauważyć charakterystyczne dla Muchy inspiracje bizantyjskie i sakralne, a także rożnego rodzaju fale i motywy kwiatowe.
Choć ilustracja do dzisiaj wzbudza zachwyt, same perfumy, których zakup był celem reklamy zostały zakazane 1960 roku ze względu na niebezpieczeństwa wynikające z ich składu (chlorek etylu).
Perfumy Guerlain – staruszek wśród plakatów reklamowych
Marka Guerlain współpracując z najlepszymi twórcami stworzyła prawie 400 zapachów. Pierwszą kompozycje w 1860 roku. Taki dorobek jest wprost proporcjonalny do ilości plakatów reklamujących perfumy tej marki. Na szczególną uwagę zasługują plakaty promujące perfumy „Shalimar”. Od czasu ich powstania (1925 rok), powstała sporo liczba plakatów, które z powodzeniem mogłyby przyozdabiać sporą powierzchnie ścian w niejednym domu.
Pani Walewska. Polski akcent w plakatach perfum
Pani Walewska to polskie perfumy dla kobiet. Produkowane są od 1971 roku do dzisiaj przez firmę Miraculum. Sama nazwa zainspirowana była Marią Walewską – polską kochanką Napoleona. Perfumy były uznawane za symbol szyku i eleganci w PRLu. Ich esencja jest francuską kompozycją. Pierwsze plakaty reklamowe perfum Pani Walewskiej miały kojarzyć się z szykiem, elegancją i luksusem. Spostrzegawczy dostrzegą, że buteleczka perfum przypomina odwróconą czapkę Napoleona.