Przyzwyczajenia i nakazy, które miały na celu uniknąć zakażenia covid-19 wypracowały nowe nawyki wśród konsumentów, czego skutkiem jest ich większa aktywność w świecie digital. Przełożyło to się m.in. na większą konkurencyjność w sieci, większe wydatki firm na online marketing, a przede wszystkim na większy rozwój tego rodzaju rozwiązań, który szacuje się na + 5 lat do przodu.
Zakupy online
Pandemia niezaprzeczalnie zmieniła podejście do zakupów internetowych. Niektóre sklepy online zanotowany nawet 3-krotnie większy wzrost sprzedaży. Dzisiaj tego rodzaju zakupy stanowią doskonałą alternatywne sklepów stacjonarnych, a także popularne są wśród różnych grup społecznych.
W trakcie pandemii płatności online w Polsce zwiększyły się aż o 30%. Internetowe płatności takie jak wirtualne portfele, BLIK czy możliwość odroczenia należności, mają coraz więcej zwolenników. Wiele marek coraz częściej decyduje się na przeniesienie swoich sklepów do wirtualnej rzeczywistości, prześcigając się w różnych formach promocji i wsparcia zakupowego.
Digitalizacja codziennych zajęć i działań instytucjonalnych
Pandemia sprawiła, że większość codziennych czynności takich jak np. praca, odpoczynek, sport odbywały się w domu. W tych nowych, niespodziewanych okolicznościach wiele firm zintensyfikowało swoją aktywność na domowych kanałach, szczególnie w mediach społecznościowych na różnych platformach cyfrowych. Spowodowało to, że doświadczenia osobiste i cyfrowe stały się coraz bardziej ze sobą powiązane. Nadmierna digitalizacja społeczeństwa ma także wpływ na rozwój lokalnych biznesów, ponieważ w świecie cyfrowym nie ważna jest odległość, tylko oferta. Cyfryzacja przyspieszyła również działania w instytucjach państwowych – urzędach, szkołach, szpitalach itp., dzięki czemu można szybciej załatwić wiele spraw. Digitalizacja zarówno w e-commerce, jak i placówkach państwowych to o wiele wygodniejsze rozwiązania dla wszystkich, korzystających z tego rodzaju usług.
Większe zaufanie do marek niż do polityków
Afery, podziały polityczne doprowadziły do tego, że ludzie coraz mniej ufają politykom. Według najnowszych badań aż 77% osób wierzy bardziej w globalne marki niż w słowa polityków. Konsumenci uważają, że firmy mają większy wpływ na pozytywne zmiany globalne niż rządy w ich kraju. Dzięki temu zaufaniu ludzie bardziej identyfikują się z ulubionym markami oraz o wiele częściej sięgają po ich produkty. Wszystkie marki, które podczas pandemii potrafiły wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, zbudowały większą więź niż miałyby okazję w normalnych warunkach. Przykładem budowania więzi w pandemicznej rzeczywistości są m.in udogodnienia dostępu do swoich produktów/usług, wprowadzenie w ofercie nowych produktów anytcovidowych (masek ochronnych, płynów do dezynfekcji, suplementów itp.) czy dostarczanie nowych rodzajów rozrywki w domowym zaciszu.
Stworzenie nowych możliwości
Pandemia przyspieszyła digitalizacje w społeczeństwie o 5 lat. Wiele eventów, nawet po zdjęciu obostrzeń zostanie w przestrzeni internetowej. Oznacza to, że e-commerce zdominuje kolejne branże i da możliwość zaistnienia w Internecie sektorom, które wczesniej nie istniały w wirtualnej rzeczywistości. W tym przypadku branże, które nie mogą działać w sprzedaży bezpośredniej, sprzedają za pośrednictwem partnerów sieciowych (Tesco, Żabka , Lidl, Biedronka itp.), tam z kolei można dokonywać zakupów przez aplikacje internetowe. Wygodny, czasooszczędny i bezpieczny nawyk zakupów sieciowych zostanie z nami jeszcze długi czas, nawet po pandemii.