Social media (zwane w Polsce media społecznościowe) znoszą wiele barier kulturowych, powierzchniowych, technologicznych. Spowodowały, że trendy z jednej części półkuli ziemskiej w ekspresowym tempie przenoszą się na drugą. Każdy może stać się wirtualnym podróżnikiem w najodleglejsze zakątki świata. Media społecznościowe to zjawisko o ogromnym zasięgu, którego potencjał reklamowy powinien wykorzystać każdy sprytny przedsiębiorca. W artykule przedstawiliśmy kanały social media o największym potencjale reklamowym.
Kontrowersyjny król reklamy w social media – Facebook
Choć ostatnio o tym portalu jest głośną za sprawą afer związanych z rzekomym jego twórcą Markiem Zuckerbergiem, Facebook wciąż jest jednym z najbardziej dochodowych kanałów social media. Powstał w 2004 roku i obecnie liczba jego aktywnych użytkowników stanowi 1/6 światowej populacji. Taki zasięg gwarantuje dotarcie do kolosalnej liczby odbiorców.
Serwis ten pozwala na komunikowanie się za pomocą czatu, a także tworzenie fanpage, grup i wydarzeń. Wyróżnia się także najlepiej rozbudowaną siecią doboru odbiorców reklamy. Zdecydowanym atutem są przejrzyste statystyki, które bardzo dokładnie określają cechy grup docelowych (np. płeć, wiek, lokalizacja, hobby, polubienia itp.). Takie dane w ogromnym stopniu pomagają zbudować odpowiednia strategie komunikacji, zmniejszając ryzyko nieodpowiedniego zainwestowania środków w reklamę. Zasięg reklamy na Facebooku jest wprost proporcjonalny do sumy jaką wpłacimy na jej rzecz. Jednak w praktyce nawet niewielki budżet może pomóc dotrzeć do odpowiednio zdefiniowanej grupy odbiorców. Reklamy na Facebooku doskonale sprawdzą się w krótkofalowych i długofalowych kampaniach.
Ćwierkający ekspres informacyjny w social media – Twitter
Twitter (w przetłumaczeniu na polski znaczy „ćwierkać”) to platforma, która umożliwia szybkie podzielenie się krótkimi (do max 280 znaków) informacjami z resztą społeczności. Użytkownicy mogą dzielić się swoimi wiadomościami za pomocą strony www, SMSów lub aplikacji mobilnej. Twitter umożliwia tzw. tagowanie (stawianie znaku# przed słowem), a także odpowiadanie innym. „Twittowanie” to bardzo popularna komunikacja social media wśród ludzi z pierwszych stron gazet. Obecnie zrzesza blisko 250 milionów użytkowników na świecie, a w samej Polsce 3 miliony.
To wciąż niedoceniane narzędzie komunikacji doskonale sprawdzi się w branżach, gdzie istotny jest szybki przepływ informacji. Płatna reklama na Twitterze zwiększy liczbę obserwatorów profilu, jak również zasięg danego „tweeta”, przekieruje ruch na naszą stronę internetową. Popularną formą promocji na Twitterze są także bezpośrednie opcje zachęcające do np. zakupu produktu, wzięcia udziału w jakiejś akcji. Wiele działań promocyjnych opartych jest na tzw. „hashtagach”, które mogą odegrać sporą rolę w kreowaniu trendów wśród obserwatorów.
Moc zdjęcia w social media – Instagram
Zdjęcia wyrażają więcej niż 1000 słów – doskonale zrozumieli to Kevin Systrom i Mark Krieger, twórcy Instagrama, który w 2012 roku został wykupiony przez Facebook. Piękne zdjęcia o wiele bardziej wzbudzają emocje niż klasyczny tekst.
Płatna reklama na tym portalu oparta jest na promowaniu dominujących w serwisie zdjęć dostosowanych do określonych grup docelowych. Reklama na Instagramie jest dobrym rozwiązaniem dla firm, którym zależy na dobrym zaprezentowaniu swoich produktów, a także niektórych miejsc, jak np. restauracji, a nawet projektów designerskich wnętrz.
Wyróżnij wizualnie swój interes w Pinterest
Pinterest to popularny portal, który tak samo jak Instagram stara się zdobyć zainteresowanie obrazem. Grafiki na takim portalu podzielone są na kilkanaście tysięcy kategorii. Jego niewątpliwą zaletą jest dowolność rozdzielczości zdjęć, a także możliwość wykorzystywania linków w opisach. Jako jeden z nielicznych serwisów tego typu daje możliwość tworzenia ciekawych kolaży.
Portal obecnie zrzesza 40 milionów użytkowników (prawie tyle obywateli liczy Polska!), wśród których zdecydowaną większością są kobiety. Oznacza to, że promocja na tym portalu może być idealnym rozwiązaniem dla firm z typowo kobiecych branż np. moda, kulinaria, kosmetyki. Pinterest to portal dla tzw. inspiration hunter’s i polega na dzieleniu się „karteczkami – obrazami”, zwanymi pinami, które są odnośnikami do danych stron. Reklama w tym narzędziu polega na wyróżnieniu pinów dla jak największej grupy odbiorców. Można też reklamować wpisy na bloga, które mogą spowodować większy ruch.
Snapchat to nie tylko psie uszy
Snapchat starszym pokoleniom kojarzy się z nastoletnimi głupawkami, języczkami i psimi uszami…nie dostrzegają w tym oni potencjału biznesowego. A przecież to idealna droga komunikacji do nastoletniej grupy docelowej. Liczba 100 milionów użytkowników mówi sama za siebie. Jeżeli nasza firma zajmuje się sprzedażą lub usługami skierowanymi do młodszego grona odbiorców, reklama na Snapchacie to strzał w 10!
Reklama w mediach społecznościowych tego rodzaju powinna opierać się na dowcipnych, niekoniecznie poważnych treściach. Promocja na Snapchacie przeznaczona jest dla firm, które maja „dystans” do swojego wizerunku. Będzie on także idealnie współdziałać z innymi kanałami społecznościowymi
Obecnie wadą tego kanału jest wysoki koszt reklamy. Sponsorowane filtry i trwające do 10 sek. filmiki, które na podstawie interakcji oferują informacje na temat nośników marki (dłuższy artykuł lub filmik) w tego rodzaju mediach społecznościowych mogą kosztować nawet 500 tysięcy dolarów dziennie. Choć zainwestowanie takiej sumy jest gwarancją 100% skuteczności reklamy, dla małych przedsiębiorstw taka suma to utopia.
Nieco tańszym rozwiązaniem mogą być geofiltry. Choć ta usługa wciąż nie jest dostępna w Polsce, jej cena najprawdopodobniej zaczynać się będzie od 5 dolarów dziennie. Jest to reklama na Snapchacie, która będzie umożliwiać nałożenie graficznej nakładki z danej lokalizacji,
Niezastąpiony Youtube
Youtube to miejsce, które miesięcznie odwiedza blisko 800 milionów użytkowników! Tak więc byłoby grzechem niewykorzystanie takiego potencjału. Video już od czasu powstania pierwszej telewizyjnej reklamy, jest kanałem nie do wygryzienia. Jeżeli czujemy się ekspertami w jakiejś dziedzinie i mamy potrzebę dzielenia się swoją wiedzą, „sprytnie” przemycając nasza ofertę – nagrywamy filmik i dzielmy się tym na Youtube ze światem! Nie mamy hollywoodzkiego budżetu? Czasami wystarczy dobry telefon i przede wszystkim pomysł. Możliwość subskrypcji może pomoc dotrzeć do obecnych i potencjalnych klientów. Jeżeli nie czujemy się pewnie w tworzeniu własnych videorelacji, bez wahania możemy powierzyć to zadanie profesjonalnym agencjom, które zadbają o jakość i odpowiedni scenariusz wzbudzający właściwe interakcje pomiędzy firmą a klientem.