Wiele starych reklam wzbudza w nas sentyment do dnia dzisiejszego. Niektóre nawet wciąż uważane są za „dzieła sztuki”, inne natomiast spoczywają w „pamięciowym cmentarzysku” i najprawdopodobniej nigdy nie zmartwychwstaną. Rozwój świadomości społecznej, technologii a także idących w parze z nimi trendów, spowodowały że niektóre tematy i techniki, dopuszczalne choćby dekadę temu w świecie reklamy, dzisiaj wzbudzałyby co najmniej kontrowersje. W artykule przedstawiliśmy kilka przykładów reklam, które współcześnie są starsze od naszego co drugiego czytelnika i raczej już nigdy nie będą pełniły marketingowych funkcji…
Zdrowe papierosy
Obecnie większość opakowań papierosów „straszy” grafikami i fotografiami ostrzegającymi przed skutkami ubocznymi zażywania tego rodzaju używek. Natomiast w zeszłym stuleciu reklamy papierosów wręcz zachwalały ich korzystny wpływ na zdrowie i właściwości odchudzające, które potwierdzały pozytywne opinie w badaniach lekarskich (!)… I jak można było w tamtych czasach nie palić? Nie wierzycie? Dowodem są przedstawione poniżej reklamy.
Reklamy mody męskiej w latach 70
Lata 70 kojarzą się z hipisami, a więc z całkowitym „wyzwoleniem” także w modzie oraz reklamach. Wszystkie kolory tęczy, spódnico-spodnie, często także oszczędzanie na fryzjerze. Pamiętacie Roda Stewarta albo Abbę z początków ich kariery? Przedstawicieli płci męskiej, stojących „tyłem” można było pomylić z kobietą. Reklamy mody męskiej w latach 70tych mogłyby wywrzeć współcześnie wpływ jedynie na Panów niepewnych swojej orientacji lub płci…
Cukier krzepi – prawda czy propaganda?
„Cukier krzepi” to dwa niepozorne słowa, które zgodnie z najnowszymi badaniami mijają się również z prawdą. W latach 30 ubiegłego wieku dały ich twórcy, Melchiorowi Wańczkowiczowi ogromne honorarium, a współcześnie łatkę „hochsztaplera” reklamy. Legendy głoszą, że hasło „cukier krzepi’ zdominowało reklamy na większości peronów od bałtyckich miejscowości po same Tatry. Zgodnie z ich przesłaniem „polskiemu cukrowi przypisywało się wyjątkowe właściwości lecznicze.. podobno pokrzepiał, wzmacniał serce, muskuły. Reklamy te przyczyniły się do rozkwitu polskiego przemysłu cukierniczego i w przyszłości do plagi otyłości…
Luksus, szybki samochód, piękna dziewczyna to wszystko zagwarantuje KOKAINA !
Tak, dobrze przeczytaliście. Dzisiaj za takie hasło reklamowe większość krajów może zaoferować „jedynie” grzywnę, więzienie, a nawet karę śmierci. Jednak jeszcze w latach 60tych, kokaina była traktowana tak jak inne używki typu alkohol, papierosy itp. Nikogo nie szokowała reklama tej substancji w różnego rodzaju mediach, a spożywał ją co dziesiąty Amerykanin. Choć w latach 70tych prezydent Nixon zdelegalizował tego rodzaju narkotyk, nie przeszkadzało to w jego promowaniu przez zakamuflowane symbole, np. śnieg, cukier itp. Dowodem są przykładowe reklamy pod spodem:
„Ciemny” znaczy zły
Współcześnie „władze” dostrzegają ukryte, złe podteksty w teletubisiach ,Myszce Miki, a nawet w zbyt „jasnych reklamach”. Jednak jeszcze w ubiegłym stuleciu w wielu krajach nie dostrzegano nic złego w traktowaniu innego koloru skóry jako czegoś gorszego, brudnego itp. Rasistowskie reklamy były czymś na porządku dziennym. Osoby z ciemnym kolorem skóry, szczególnie w północnoamerykańskich mediach przedstawiano jako „osoby nieczyste”, obejmujące posady służących, pozbawione jakichkolwiek praw.