Reklama czarno-biała kojarzy się w większości z początkami telewizji i fotografii poprzedniego stulecia. Jednak nie jest prawdą, że trend ten odszedł kompletnie do lamusa wraz z wprowadzeniem koloru do nośników masowego przekazu. Obecnie nawet najlepsi fachowcy od reklamy nie wstydzą się użyć wyłącznie czarno-białych kolorów w swoich komercyjnych pracach. Po lekturze naszego artykułu dowiecie się jaki wpływ na odbiorcę ma użycie czarno-białego koloru w reklamie.
Biel i czerń w teorii
Zgodnie z addytywną teorią kolorów, biel to wynik syntezy światła trzech przeciwstawnych barw. Czyni to z niej 100% kolor. Czarny natomiast w addytywnej teorii kolorów to „nie kolor” bo przecież gdy zgaśmy światło, będące źródłem kolorów wszystko jest „czarne”, czyli zgodnie z teorią bezbarwne….
Gdy myślimy o kolorze pod względem fizycznych pigmentów (subtraktywna teoria kolorów), np. w świecie farb, biały nie jest uważany za kolor, a czarny wręcz przeciwnie jest jedną z baz wszystkich kolorów.
Jednak trudno przekonać kogoś, że czarny i biały to nie kolory. W praktyce nawet dziecko określa kolor np. zebry jako biało-czarny. W świecie reklamy synteza tych dwóch barw także ma swoją bardzo ważną rolę…
Znaczenie koloru czarnego
Czarny to kolor, który jakby przyjął materialną formę miałby zdecydowaną nadwagę. Z tego względu przesłanie „czarnej” barwy ma bardzo wielką moc. Zwykle kolor ten kojarzony jest z władzą i siłą. Jednak nadużywanie czerni może stać się przytłaczające. W opowieściach „czarny” to często symbol złego bohatera (np. Darth Vader w Gwiezdnych Wojnach). Istnieje także skojarzenie czarnego z elegancją (np. mała czarna sukienka), profesjonalizmem (aktówka i garnitur, tajemnicą i żałobą. Zgodnie z głębią i powagą tej barwy, czerń może w skuteczny sposób nadać odpowiedni kierunek komunikacji.
Co nam mówi kolor biały?
Biel uznawana jest za kolor „otwarty” i „bezpieczny”. W przeciwieństwie do czerni symbolizuje zwykle pozytywne charaktery (Luke Skywalker w Gwiezdnych Wojnach). Oprócz tego kojarzy się z czystością (lekarze w białych kitlach i suknie ślubne), jest także bodźcem do kreatywnego myślenia (pusta tablica). Jako jasny i pozytywny kolor może w skuteczny sposób ukierunkować komunikację.
Biel i czerń znaczenie kulturowe
Jak już wspomniałyśmy w innym, naszym blogowym artykule duży wpływ na sposób interpretacji koloru w reklamie ma kultura. Jednak w każdej kulturze „biel-czerń” interpretowane są jako rodzaj opozycji. Przykładem tego jest choćby taoistyczny symbol Yin-Yang, , ucieleśnienie przeciwnych sił (dobra i zła), które są wzajemnie powiązane i współzależne w świecie przyrody. W sztukach walki czarny pas oznacza najwyższą rangę (moc), podczas gdy biały pas reprezentuje kogoś, kto uciekłby krzycząc od osoby z czarnym pasem. Aztekowie w swojej kulturze kolor czarny uważali za symbol wojny, ponieważ czarne szkło obsydianowe służyło jako ostrze mieczy bojowych. W bitwie biała flaga jest powszechnie uznawana za symbol poddania się. Czarny jest zły; biały jest dobry. Czarny wywołuje wyrafinowanie; biały przekazuje niewinność. Jest jasne: czerń i biel są przeciwieństwami.
Czarny design
Czarny, często kojarzony jest z elegancją. Dlatego też jest on popularnym kolorem w kampaniach ekskluzywnych perfum. W reklamie perfum BVLGARI dominującym tłem stała się właśnie czerń. Podkreśliło ona elegancki przekaz, współgrając ze złotym opakowaniem, czyniąc tym samym iluzję luksusowego i wyrafinowanego produktu.
Biały design
Apple nie bez powodu konsekwentnie stosuje „biały” jako tło swoich kampanii marketingowych. Firma kładzie nacisk przede wszystkim na białe wzornictwo, które kojarzy się z czystością, otwartością i kreatywnym myśleniem.
Kolor czarno-biały w reklamie
Jeżeli chcemy zrobić dobrą czarno-białą reklamę, musimy mieć świadomość, że w sensie kulturowym i wizualnym jest to zasadnicze przeciwieństwo. Czarny i biały nie powinien konkurować, ale raczej uzupełniać się wzajemnie w profesjonalnej reklamie. „Przeciwieństwa się przyciągają” także i w świecie barw. Konwergencja czerni i bieli (bardziej niż jakakolwiek inna kombinacja kolorów) jest przykładem tego, jaką moc komunikacji mają dwa rozbieżne kolory, zestawione ze sobą razem.
Korzystanie z wizualnej równowagi czerni i bieli jako głównych kolorów w strategii reklamowej prowadzi do intensywniejszego przesyłania informacji i jest przydatną strategią, gdy chcemy zwrócić uwagę na konkretny obiekt. Efekt ten często wykorzystywany jest przez witryny, stosujące wyłącznie biel i czerń. Wystarczy później zaakcentować określone części strony za pomocą innego koloru. Wówczas użytkownik skupi uwagę na wyróżniającym się elemencie strony, kierując się dokładnie tam gdzie chcemy.
Mimo, że czerń i biel są używane znacznie częściej niż jakikolwiek inne kolory, łatwo jest przeoczyć sposób ich użycia. Na przykład, gdy czarny tekst jest używany na białym tle, nie zastanawiamy się dlaczego tak jest. Ta praktyka jest powszechna, ponieważ kontrast czerni na bieli jest najbardziej czytelnym schematem kolorów. Wpływ jaki wywiera „czarno-biała” synteza jest podświadomy. Dlatego ważne jest, aby dokładnie rozważyć istotę przekazu jaki będzie miała Twoja komunikacja.
Przykładem „czarno-białej gry” jest choćby reklama perfum „Gentelman” marki Givenchy. Doskonale oddaje ona klimat nazwy perfum. Gentelman, silny mężczyzna (czarne włosy, czarny garnitur) o delikatnym, opiekuńczym uścisku dla bezbronnych istot (biały kotek).